فواید ارده کنجد

درباره فواید معجزه گر ارده بیشتر بدانید

ارده یا طحینه خوراکی‌ست که از دانه‌های کنجد تفت داده شده و کوبیده شده بدست می‌آید. ارده به تنهایی به عنوان چاشنی یا به بخش اصلی حلوا ارده، بابا غنوج و حمص استفاده می‌شود.

ارده خود به تنهایی یک ماده غذایی کامل برای هر وعده غذایی بویژه صبحانه است. ارده را به طرق مختلفی می‌توان مصرف نمود. می‌توان آن را بصورت خالص و بدون هیچگونه افزودنی با نان مصرف کرد و یا مواد شیرینی از قبیل: عسل، شیره اعم از شیره نبات، خرما، انگور و مربا به آن اضافه نمود. میزان افزودنی بسته به ذایقه افراد متفاوت است.

کالری ارده

ارزش غذایی موجود در ارده برای هر ۱۰۰ گرم به شرح زیر است:

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم
انرژی (۵۹۵ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها ۲۱٫۱۹ g
چربی ۵۳٫۷۶ g
پروتئین ۱۷٫۰۰ g
آب ۳٫۰۵ g
ویتامین آ ۶۷ IU
تیامین (ویتامین ب۱) ۱٫۲۲۰ میلی‌گرم (۹۴٪)
ریبوفلاوین (ویتامین ب۲) ۰٫۴۷۳ میلی‌گرم (۳۲٪)
نیاسین (ویتامین ب۳) ۵٫۴۵۰ میلی‌گرم (۳۶٪)
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵) ۰٫۶۹۳ میلی‌گرم (۱۴٪)
ویتامین ب۶ ۰٫۱۴۹ میلی‌گرم (۱۱٪)
اسید فولیک (ویتامین ب۹) ۹۸ میکروگرم (۲۵٪)
ویتامین ب۱۲ ۰٫۰۰ میکروگرم (۰٪)
کلسیم ۴۲۶ میلی‌گرم (۴۳٪)
آهن ۸٫۹۵ میلی‌گرم (۷۲٪)
منیزیم ۹۵ میلی‌گرم (۲۶٪)
منگنز ۱٫۴۵۶ میلی‌گرم (۷۳٪)
فسفر ۷۳۲ میلی‌گرم (۱۰۵٪)
پتاسیم ۴۱۴ میلی‌گرم (۹٪)
سدیم ۱۱۵ میلی‌گرم (۵٪)
روی ۴٫۶۲ میلی‌گرم (۴۶٪)

خواص ارده و عسل

تابستان دارای مزاج گرم و خشک است به همین دلیل افرادی که دارای طبع صفراوی هستند در این فصل شدیداً دچار بحران جسمی و روحی می شوند. صفراوی مزاج ها تحمل گرمای تابستان را ندارند و این افراد در تابستان نباید از مواد غذایی گرم و خشک استفاده کنند و بهتر است از غذاهای با طبع سرد و تر بیشتر مصرف کنند تا به اصطلاح جگر مصرف کننده خنک شود.

فصل زمستان، فصل سرد و تر است و معمولاً افرادی که بلغمی مزاج هستند و دارای طبع سرد و ترند در این فصل احساس سرمای بیشتری می کنند که باید از موادغذایی گرم مثل عسل، ارده و شیره استفاده کنند.

ارده و شیره یک چاق کننده و تقویت کننده نیروی جنسی بوده و دیر هضم می‌باشد. منضج دمل‌ها و زخم‌های چرکی و تسکین دهنده درد، گرمی و خشکی عضو می‌باشد. مزاج گرم و تر دارد و مصلح آن سرکه و عسل است. ارده و شیره هر دو گرمی هستند و آب روی آتش برای خلاص شدن از رطوبت سردی‌خوردن.

از کنجد و ارده در درمان اختلالات کبد و کلیه استفاده می‌شود و برای درمان استخوان‌درد و درد مفاصل هم مفید است. به دلیل تحرک بالای کودکان، مصرف ارده و حلوا ارده در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آنها، باعث تقویت حافظه‌شان هم می‌شود. شیره انگور هم درست مانند خود انگور مقدار قابل توجهی ویتامین «آ»، «ب»و «ث» دارد و در ضمن ضد نفخ هم هست.

 گردآوری: نبض ما

منابع: تبیان، شفاآنلاین، ایران ناز، پزشکان بدون مرز

کد مطلب:96050718

ارده

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. با سلام
    دو تا سوال دارم که خواهشا به هرکدام جداگانه پاسخ دهید :

    اول اینکه اگر ارده از کنجد بوداده تهیه نشود چه مضراتی می تواند داشته باشد و اصلا قابل مصرف می باشد؟ (مثل تفاوت روغن کنجد و روغن ارده کنجد)

    سوال دوم اینکه من کمتر از یک ماه است که صبحانه ارده و شیره انگور میخورم در این مدت که البته از روز سوم و چهارم شروع شده , بدنم خشک شده و کلیه ام همینطور و درد میکند و این خشکی جوری است که حتی مقدار کوچکی از روده از مقعد بیرون زده (که البته به همین دلیل هم قصد ادامه مصرف ندارم ) سوال من اینه که دلیل این اتفاق چیه و چاره کار غیر از قطع مصرف چیست ؟

    با تشکر از زحمات گرانسنگ شما

    1. با سلام و احترام
      برای اطلاعات بیشتر حتما کتاب خفی کنجد تهیه و‌مطالعه فرمایید

      تا به حالا چنین چیزی گزارش داده نشده ولی احتمالا مزاجتون خشکی بسیار زیادی دارد
      بهتره برای بررسی بیشتر به طبیب طب اسلامی ایرانی مراجعه فرمایید
      شماره برای هماهنگی نوبت
      021-66425483
      گروه مدیریت سایت

  2. بله همینطوره که شما میگید چون سال گذشته که به یک همکار شما مراجعه کردم ایشون هم گفتند مزاج من خشکی بسیار زیادی دارد و یک سری دستورات که اصلا به من نساخت مثلا هر روز گوجه خیار بخور به عنوان عصرانه (البته اون موقع تابستان بود ) که باعث سردرد در ناحیه پیشانی شده بود که دیگر قابل مصرف نبود

    حالا من که در حال حاضر امکان مرخصی گرفتن و مراجعه به مطب حکیم رو ندارم . علی الحساب برای خشکی بسیار زیاد مزاج چه نکات و دستوراتی رو پیشنهاد میدید ؟

    با آرزوی طول عمر بسیار برای حکیم بزرگوار

    1. با سلام و‌احترام
      لطفاً برای عضویت در گروه های مجازی خانواده بزرگ نگاه احیای سلامت (مورد تایید حکیم دکتر روازاده) جهت پرسش و پاسخ طبی و دستیابی به پاسخ سوالات خود؛ شماره زیر را در تلفن همراه ذخیره و یک پیغام در سروش و یا تلگرام به آن ارسال نمایید.
      09907600160
      گروه مدیریت سایت

  3. سلام
    بله همینطوره که شما میگید چون سال گذشته که به یک همکار شما مراجعه کردم ایشون هم گفتند مزاج من خشکی بسیار زیادی دارد و یک سری دستورات که اصلا به من نساخت مثلا هر روز گوجه خیار بخور به عنوان عصرانه (البته اون موقع تابستان بود ) که باعث سردرد در ناحیه پیشانی شده بود که دیگر قابل مصرف نبود

    حالا من که در حال حاضر امکان مرخصی گرفتن و مراجعه به مطب حکیم رو ندارم . علی الحساب برای خشکی بسیار زیاد مزاج چه نکات و دستوراتی رو پیشنهاد میدید ؟

    با آرزوی طول عمر بسیار برای حکیم بزرگوار

    1. با سلام و احترام
      لطفاً برای عضویت در گروه های مجازی خانواده بزرگ نگاه احیای سلامت (مورد تایید حکیم دکتر روازاده) جهت پرسش و پاسخ طبی و دستیابی به پاسخ سوالات خود؛ شماره زیر را در تلفن همراه ذخیره و یک پیغام در سروش و یا تلگرام به آن ارسال نمایید.
      09907600160
      گروه مدیریت سایت

    1. باسلام و احترام
      اگر منظورتان ارده کنجد است،
      ارده کنجد یکی از فراورده های تولید شده با کنجد معمولی است که همراه با شیره یا عسل مصرف می شود.
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا