فواید میوه ها و خوراکی ها – برخی آموزه های کتاب طب الرضا – بخش دهم

گوشت قرمز

حسین بن خالد گفت: به امام رضا(ع) عرض کردم: مردم بر این باور هستند که هر که سه روز گوشت نخورد، بداخلاق می شود.

امام رضا(ع) فرمود: دروغ گفته اند ولی هر که چهل روز گوشت نخورد، اخلاق و بدن او تغییر می کند زیرا نطفه در مدت چهل روز تغییر شکل می یابد.

سهل بن زیاد از یکی از یارانش که گمان می کنم محمد بن اسماعیل باشد، گفته است: یکی از ما، در حضور ابوالحسن الرضا(ع) از گوشت سخن به میان آورد و گفت: هیچ گوشتی گواراتر از گوشت بز نیست.

امام رضا(ع) نگاهی به او انداخت و فرمود: اگر خداوند، گوشتی گواراتر از گوشت میش آفریده بود همان را به جای قربانی کردن اسماعیل می فرستاد.

خوردن گوشت نپخته، در شکم کرم به وجود می آورد.

امام رضا(ع) به خدمتکارش فرمود: برای ما گوشت سر و سینه را خریداری کن و از قسمت های پشت خریداری نکن؛ زیرا سر و سینه به چراگاه نزدیک تر و از آفات دورترند.

زیاده روی در خوردن گوشت جانوران وحشی و گاو، عقل را خشک، فهم را سرگردان، ذهن را کودن کرده و فراموشی می آورد.

ماش

امام رضا(ع) در پاسخ به یکی از یارانش درباره ی بهق (شبیه برص، لکه های روی پوست) فرمود: ماش تازه را در فصل نوبر خودش بردار و همراه با برگش بکوب و آب آن را بگیر و ناشتا بخور و بر روی بهق بمال.

ماهی

هرکه از درد شقیقه و شکم می ترسد، در تابستان و زمستان نباید پس از خوردن ماهی تازه بخوابد.

هر کس از ابتلا به درد شقیقه و شوصه (درد شکم، سینه پهلو) می ترسد بعد از خوردن ماهی تازه، چه در تابستان یا زمستان، از خوابیدن خودداری کند.

غسل کردن با آب سرد پس از خوردن ماهی، سبب فلج خواهد شد.

کسانی که می خواهند از سردرد و باد شکم در امان باشند، ماهی تازه بخورند. این عمل را هم در فصل زمستان و هم در تابستان انجام دهند؛ چون ماهی تازه برای پیشگیری از این گونه دردها بسیار سودمند می باشد.

مویز

هر که می خواهد حافظه اش قوی شود، هر روز ناشتا، هفت مثقال مویز بخورد.

به کوشش: مژگان اشرفی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا