فواید میوه ها و خوراکی ها – برخی آموزه های کتاب طب الرضا – بخش چهارم

تره

یحیی بن سلیمان گفت: در خراسان امام رضا(ع) را درون باغی دیدم که تره می خورد. به ایشان گفتم: فدایت شوم! مردم بر این باور هستند که هر روز یک قطره از بهشت بر کاسنی می ریزد.

حضرت فرمود: اگر هر روز یک قطره از بهشت بر کاسنی می ریزد، پس تره در آب بهشت غوطه ور است.

گفتم: به آن کود می دهند. حضرت فرمود: چیزی از آن کودها به آن نمی چسبد.

داود بن ابی داود از مردی روایت می کند که امام رضا(ع) را در یک باغ دید که تره می چید و می خورد. به حضرت گفته شد: در آن شاید آلودگی باشد.

امام (ع) فرمود: چیزی از آن ها به تره نمی چسبد و این سبزی برای بواسیر خوب است.

انواع تره ها فشار خون را بالا و پایین می آورد و برای درمان کلیه ی عفونت ها سودمند است.

جو

برتری نان جو بر نان گندم همانند برتری ما بر مردم دیگر است، هیچ پیامبری نبود مگر این که برای خورنده ی نان جو دعا کرد و برای آن برکت خواست؛ و هیچ شکمی نبود که جو درون آن رفت مگر این که همه دردها را بیرون برد و آن خوراک هر روز پیامبران و غذای نیکوکاران است. خداوند متعال نخواست که خوراک روزانه ی پیامبرانش را جز نان جو قرا دهد.

خرما

هر که می خواهد از درد نشیمن گاه در امان بماند و باد بواسیر به او آسیب نرساند، باید هفت مرتبه خرمای برنی (هیرونی) با روغن گاو هر شب بخورد و بیضه های خودش را با روغن زنبق خالص چرب کند.

خربزه

امام رضا(ع): روزگاران به ما خربزه ای پیشکش داد از زیورهای زمین و از سرای سلامت. خربزه میوه ای شیرین، لذیذ و گواراست که انواع گوناگونی دارد و بهترین آن خربزه ی خراسان است.

خوردن خربزه در ناشتا، سبب فلج می شود.

خیار

حماد بن مهران بلخی می گوید: در خراسان روزی جوانی از شیعیان از زردی، خدمت آن حضرت شکایت کرد. حضرت فرمودند: خیار را پوست بکن و بعد پوستش را با آب بپز و بعد از پختن به مدت سه روز مقداری از آن را در حال ناشتا بخور.

ساده ترین معالجه برای یرقان (زردی) است خصوصاً اگر آب آن ها را مصرف کنند. تخم خیار نیز در این مورد خیلی مفید است. تب های صفراوی را معالجه می کند، کلیه را به کار می اندازند و ادرار را زیاد می گرداند.

به کوشش: مژگان اشرفی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا