فواید میوه ها و خوراکی ها – برخی آموزه های کتاب طب الرضا – بخش هفتم

شکر

ابراهیم جعفر گوید: خدمت امام رضا(ع) رسیدم فرمود: چرا رنگت تغییر کرده؟ گفتم از تب است، فرمودند: چرا از شربت گوارایی غافلی (شکر)؟

خوردن شکر طبرزد (نبات)، بلغم را از میان می برد.

شیر مادر

سعد بن سعد اشعری گفت: از امام رضا(ع) درباره ی کودک پرسیدم که آیا بیشتر از دو سال می توان به او شیر داد؟ حضرت فرمود: دو سال. گفتم: اگر از دو سال بیشتر شود آیا برای پدر و مادرش به سبب این کار گناهی نوشته می شود؟ فرمود: خیر.

عدس

از حضرت رضا(ع) منقول است که رسول خدا(ص) فرمود: بر شما باد به خوردن عدس که مبارک و مقدس است، دل را نرم می کند، گریه را زیاد می کند و هفتاد پیامبر بر آن برکت فرستاده اند که آخرین آن حضرت عیسی(ع) است.

عسل

هر که می خواهد در طول زمستان سرما نخورد، هر روز سه لقمه عسل بخورد.

هر که بخواهد حواس پرتی او کم شود و حافظه اش قوی گردد، در هر روز باید سه زنجبیل با عسل بخورد و هر روز با غذایش مخلوطی ساخته شده از خردل بخورد.

هر که می خواهد عقلش زیاد شود هیچ روز از خانه بیرون نرود مگر این که ناشتا، سه هلیله سیاه با شکر طبرزد (نبات) بجود.

در عسل درمان هر دردی است. هر که یک قاشق از آن را ناشتا بخورد بلغم او از میان می رود، صفرا فروکش می کند، ذهن صفا داده می شود و حافظه را تقویت می کند هر گاه با کندر خورده شود.

هر که می خواهد در همه ی زمستان ها از زکام در امان بماند، هر روز سه لقمه عسل با موم آ« بخورد و گل نرگس ببوید.

عسل را با سیاه دانه بخورید.

به کوشش: مژگان اشرفی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا