مصرف چربی ها خطر سکته های قلبی را افزایش نمی دهد

پایان چندین دهه حاکمیت یک دستورالعمل جهانی غذایی با یافته هایی بی سابقه: مصرف چربی ها خطر سکته های قلبی را افزایش نمی دهد!

?یافته های یک مطالعه کوهورت بزرگ و اپیدمیولوژیک شهری و روستایی به چندین دهه سیطره یک دستورالعمل جهانی رژیم غذایی پایان داده است.

?این مطالعه بزرگ که توسط موسسه تحقیقات سلامت جمعیت در کانادا انجام و در مجله بین المللی معتبر لنست منتشر شده است ، پژوهش های بی شمار پیشین درباره ارتباط مصرف چربی ها با افزایش بیماری های قلبی عروقی و مرگهای ناشی از آن را به چالش کشیده و نیازمند تجدید نظر جدی خوانده است.

?بیماری های قلبی نخستین عامل مرگ و میر در جهان است که عمدتا (۸۰ درصد) کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط را تهدید می کند و رژیم غذایی یکی از مهمترین عوامل خطر آن شمرده شده است.

?محققان در این مطالعه مصرف غذای ۱۳۵ هزار و ۳۳۵ فرد ۳۵ تا ۷۰ سال بدون بیماری های قلبی عروقی از ۱۸ کشور در ۵ قاره جهان شامل کشورهای دارای درآمد پایین، متوسط و بالا را طی هفت سال مورد پیگیری قرار دادند

?در طول هفت سال مطالعه، ۵ هزار و ۷۹۶ مرگ و ۴ هزار و ۷۸۴ بیماری مهم قلبی عروقی به ثبت رسید و بررسی این تعداد مرگ و بیماری یافته های بی سابقه ای ارائه کرد:

?مصرف مجموع چربی های اشباع و غیراشباع شده با خطر ابتلا به سکته قلبی یا مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی ارتباط ندارد اما مصرف کربوهیدرات بالا (بیش از ۶۰ درصد انرژی) با خطر بالای مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی همراه است.

?هیچ شواهدی از اثرات مضر مصرف بالای چربی ها بر حوادث قلبی عروقی در این مطالعه به دست نیامد و محدود کردن مصرف کل چربی ها به میزان کمتر از ۳۰ درصد انرژی و مصرف چربی اشباع تا کمتر از ۱۰ درصد انرژی اصلا توصیه و حمایت نمی شود.

?مطالعه ، ضمن تاکید بر محدود کردن مصرف بالای کربوهیدرات و ضرورت مصرف مقدار مشخصی کربوهیدرات برای پاسخگویی به نیاز به انرژی کوتاه مدت در فعالیتهای بدنی ، در عین حال، حذف محدودیتهای فعلی در مصرف چربی را حتی موجب بهبود سلامتی می داند

?مطالعه انجام شده این یافته مهم را نیز ارائه کرده است که خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از آن با کاهش مصرف چربی ها افزایش نیز خواهد یافت!

?مطالعه جهانی آینده نگر پیش رو، همچنین ارتباط بین مصرف میوه ها، سبزیجات، حبوبات با بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر در ۷ منطقه جغرافیایی جهان را بررسی کرده و نشان داده مصرف سبزیجات خام و نپخته به شدت با کاهش خطر مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی عروقی در ارتباط است. همین ارتباط در مورد مصرف میوه ها و حبوبات با کاهش بیماری های قلبی و عروقی نیز به دست آمده است.

?در حالیکه در آمریکا و کشورهای اروپایی سبزیجات به صورت خام مصرف می شوند، متاسفانه در کشورهای آسیایی سبزیجات به صورت پخته مصرف می شوند.

?این یافته ها تاکید دارند که مصرف سه وعده سبزیجات و میوه ها (۳۷۵ گرم در روز) و حتی مصرف متوسط آنها، مزایای بسیاری داشته و باعث کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی می شود.

?حال چند نكته:در کشور، مشکل عمده دریافت درشت مغذی ها در ایران «کامل نبودن کربوهیدرات های مصرفی» است. متاسفانه کمتر از 5 درصد کربوهیدرات های مصرفی در کشور ما از نوع کامل و سبوس دار بوده و اغلب کربوهیدرات ها از اقلام غذایی مانند ماکارونی ، نان سفید، کیک ، بیسکوئیت، برنج و شیرینی جات دریافت می شوند که فاقد سبوس هستند.

?در سیاست های غذایی ایران مردم به مصرف کمتر چربی ها تشویق شده اند و مصرف زیاد چربی برای سلامتی خطرآفرین دانسته شده؛ در نتیجه مردم با دریافت کمتر منابع چربی، بیشتر انرژی خود را از کربوهیدرات های عمدتا تصفیه شده تامین می کنند.

?امروزمردم ما روغن های هیدروژنی مصرف می کنند که برای سلامتی مضر است.

?مردم باید در روش تغذیه به جای استفاده از کربوهیدرات های بد منابع انرژی خود را از کربوهیدرات های کامل یا پروتئین ها تامین کنند.

?باید در سیاستهای تغذیه ای ضمن توجه دادن مردم به مصرف کامل چربی ها و پرهیز از مصرف چربی های بد، بر کامل بودن کربوهیدرات ها و استفاده از کربوهیدرات های سبوس دار در رژیم غذایی تاکید کنیم تا مردم به سمت استفاده از کربوهیدرات های تصفیه شده نروند.

منبع: امید و سرطان

کد مطلب: M96090201

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا