مضرات چای سیاه

در هر فنجان چای بین ۶۰ تا ۷۵ میلی گرم کافئین وجود دارد که کلسترول بد خون را افزایش میدهد و عاملی میشود برای انفارکتوس های قلبی و مغزی و نیز باعث تحریک اعصاب و تپش قلب میشود ولی البته آرامبخش است و در درازمدت اعتیاد ایجاد میکند. به نظر شما چرا اغلب افراد چایخور هنگامی که تصمیم به ترک چای میگیرند، با علائمی مشابه با علائم معتادان در هنگام ترک مواجه میشوند؟ مانند سردرد، بی خوابی، بی حوصلگی، آشفتگی روحی و ….. . برخی از تاثیرات کافئین در بدن عبارتند از فشار خون، حرکت نامنظم ماهیچه های قلب، افزایش اپی نفرین و نوراپی نفرین و کاتکولامین، افزایش ترشح اسید معده و پپسین، زایمان زودرس، افزایش قند خون، کاهش جذب آهن در روده ها و … . (قهوه و نسکافه نیز به خاطر داشتن کافئین، همین مضرات را دارد).

چای دارای ماده آرام بخشی به نام تئین است که محرک سیستم اعصاب سمپاتیک است و ترشح آدرنالین را افزایش میدهد و مقدار منیزیم داخل سلولها که با سرطان مبارزه میکنند را کاهش میدهد.

موادی که در اصطلاح علم شیمی ساختار حلقوی دارند (مواد آروماتیک) سرطان زا هستند که مواد معطر و مواد پلی فنول موجود در چای از این مواد است. این ماده بر پوست، کبد و سیستم گوارش اثر بدی میگذارد.

تانن موجود در چای، موادی بسیار ادرارآور است و به این خاطر مایعات بدن را دفع کرده و پلاسما غلیظ میشود و آنزیمها در پلاسمای غلیظ نمیتوانند فعالیت کنند و به این خاطر مواد زاید در بدن انبار شده و موجب بیماریهای گوناگون میشود و همچنین موجب فعالیت بیش از حد سلولهای اپیتلیان کلیه شده و کلیه را به مرور از کار می اندازد. با مصرف چای خصوصا پس از غذا، در بدن تانن ها با آهن ایجاد رسوب میکند و این رسوب به دلیل سنگینی و درشتی مولکول، آهن را غیرقابل جذب برای بدن میکند که منجر به کم خونی مزمن میشود.

اگزالیک اسید موجود در چای مسموم کننده بوده و اختلالات متابولیسمی ایجاد میکند و در کلیه رسوب کرده و سنگهای کلیوی اگزالیک را موجب میشود.

تئوبرومین نیز محرک اعصاب بوده و عوارضی چون سردرد، تهوع و عصبی شدن دارد.

کزانتین موجود در چای ریتم قلب را نامنظم میکند. چای به دلیل ماهیت اسیدی خود، در بروز زخم معده موثر است و بیماریهای بسیار دیگری همچون میگرن، پوکی استخوان، سریع عصبانی شدن، خارپاشنه و دردهای مفصلی ایجاد میکند.

همه این ضررها که گفته شد، برای چای سبز نیز صدق میکند زیرا چای سبز با خشک کردن سریع برگ سبز چای به دست می آید اما چای سیاه با انبار کردن برگ سبز چای در مکانهای گرم، و پوسیده و تخمیر شدن و تغییر رنگ آنها به سیاه و سپس خشک کردن این برگهای پوسیده به دست می آید

آیت الله تبریزیان فرمودند: من توصیه می کنم که چای نخورید، چای همه اش ضرر است.

کد مطلب:96081604الف

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام خیلی ممنونم ازشما که روشنگری می کنید و به مردم آگاهی میدید افسوس و صد افسوس که گوشهای شنوا کمند یکی از علتهای اصلی جا ماندن ورزشکاران ما از دیگران در میادین بین المللی همین عادت بد چای خوردنه که قبح اجتماعی هم نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا