ممنوعیت واردات محصولات غذایی تغییر ژنتیک یافته (GMO) توسط دولت روسیه

نخست وزیر روسیه دیمیتری مدودف 5 آوریل 2014 اعلام کرد که روسیه به هیچ وجه دلیلی برای تشویق تولید یا واردات محصولات غذایی و بذرهای تغییر ژنتیک یافته (GMO) به داخل کشور نمی بیند. دولت روسیه طی اعلامیه کاملا رسمی و صریح اعلام نموده است که به ارگانیسم های تغییر ژنتیک یافته (GMO) که امروزه استفاده از آنها در بسیاری از کشورها شروع شده است نیازی ندارد. مدودف خاطر نشان کرد که روسیه، زمین کافی و فرصتهای مناسبی برای تولید محصولات طبیعی (Natural) داشته و هیج حمایتی از تولید محصولات تراریخته و تغییر ژنتیک نخواهد داشت. وی توضیح داد که اگر آمریکایی ها دوست دارند غذاهای تغییر ژنتیک یافته بخورند ، اجازه بدهید استفاده کنند ولی ما نیازی به اینکار نداریم. وزیر کشاورزی روسیه نیکولای فیدوروف ضمن موافقت با این طرح گفت که روسیه باید عاری از محصولات تغییر ژنتیک یافته باشد تا از مسموم شدن شهروندانش جلوگیری کند. موضوع ممنوعیت واردات این محصولات از دو ماه پیش در روسیه به تصویب رسیده است و از آن پس بازرسی واردات محصولات غذایی به کشور روسیه با سخت گیری و دقت بسیار زیادی اعمال می شود. قانون فعلی روسیه لازم میداند که تولید کنندگان در صورتی که بیش از 0/9% از محصول تولید شده حاوی محصول تغییر ژنتیک یافته است آن را به عنوان محصول GMO برچسب بزنند تا مصرف کننده با آگاهی از نوع محصول آن را انتخاب کرده و مصرف کند.

Dmitry Medvedev attends meeting of deputies from Russian rural villages

کمیته کشاورزی دومای روسیه پیشنهاد کرده است که محصولات GMO تا زمان مشخص شدن کامل اثرات آن بر سلامت انسان و محیط زیست ممنوع بماند. نباید به استفاده از این محصولات که خوراک انسان و دام و طیور می باشند به عنوان یک آزمایش تجربی نگریسته شود. استفاده از این محصولات دارای حیات ممکن است به دنبال خود آلودگی ژنتیکی در گونه های مختلف را سبب شده و می تواند باعث تغییرات غیر قابل برگشتی در محیط زیست طبیعی شود. در هر صورت استفاده از این محصولات بدون در نظر گرفتن عواقب طولانی مدت احتمالی آن امری غیر علمی و خطرناک محسوب می شود. ایرینا ارماکوا معاون انجمن ملی ایمنی ژنتیک روسیه می گوید: “لازم است که محصولات GMO ممنوع شود ولی ما می توانیم آزمایشات و تحقیقات خود را بر روی این محصول به منظور بررسی ایمنی این محصولات برنامه ریزی کنیم. وی می افزاید که استفاده از محصولات GMO می تواند سبب تومور، سرطان و چاقی در حیوانات آزمایشگاهی مورد بررسی شود؛ پس قطعاً در حالی که فناوری های زیستی باید توسعه یابد لازم است که GMO متوقف گردد و ما باید از گسترش آن جلوگیری کنیم.”

gmo-products-1

ارگانیسم تغییر ژنتیک یافته (GMO)، ارگانیسمی است که ماده ژنتیکی آن توسط روشهای مهندسی ژنتیک تغییر می یابد. امروزه جامعه علمی جهانی بر موضوع GMO متمرکز شده و تا کنون با تحقیقات صورت گرفته بر GMO احتمال ارتباط آن با برخی بیماریها از جمله سرطانها، چاقی، بیماریهای دستگاه گوارش و عقیمی گزارش شده است. متاسفانه شرکت های تولید کننده این محصولات با توجیه صرفه اقتصادی مبادرت به تولید بذرهای تغییر ژنتیک یافته مانند ذرت، برنج، نیشکر، سیب زمینی، گوجه، کانولا و غیره می کنند و اخیرا افشا گردیدکه علی رغم مخالفت جهانی در امریکا و استرالیا و کشورهای دیگر، گندم نیز به این لیست اضافه شده است. گندم به عنوان غذای اصلی بسیاری از مناطق جهان حائز اهمیت می باشد و هرگونه خطائی در عدم اطمینان از ایمنی غذایی آن، حتما صدمات غیرقابل جبرانی را ببار خواهد آورد. باز هم متاسفانه موضوع به همین جا ختم نشده است و به همین منوال تولید دام و طیور و آبزیان GMO روزبروز توسعه یافته است. مرغ ماشینی، ماهی قزل آلا، سالمون، تیلا پیا و چند نوع ماهی دیگر ودامهای اهلی تراریخته از جمله حیواناتی هستند که مورد تغییرات ژنتیکی قرار گرفته و با توجه به آنکه در سبد غذایی روزمره ما قرار دارند ،استفاده از این محصولات نیز ممکن است در آینده خطراتی را برای سلامت انسان و محیط زیست به همراه داشته باشد.

 

 پی نوشت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران: ارگانیک، طبیعی نیست بلکه تغییر ژنتیک یافته را گویند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا