عوارض نشستن طولانی‌مدت در دانش‌آموزان کنکوری

عوارض نشستن طولانی

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به در پیش بودن زمان برگزاری کنکور، درباره عوارض جسمانی ناشی از نشستن طولانی‌ مدت دانش آموزان هنگام مطالعه هشدار داد و گفت: ضعف و اسپاسم عضلات، تغییر شکل قوس گردن و فشار بر دیسک‌ها و رباط‌ها از جمله عوارض حاصل از این وضعیت است.

به گزارش سلامت آنلاین به نقل از انجمن علمی فیزیوترتپی ایران، دکتر محمدعلی محسنی بندپی در آستانه برگزاری اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران که از ۳ تا ۵ خرداد ۹۶ در هتل المپیک تهران برپا می‌شود، گفت: کنکور در راه است و دانش آموزان سختکوش ساعات متمادی از شبانه روز را مشغول مطالعه هستند.
وی افزود: از آنجا که هر وضعیتی به صورت طولانی مدت و بدون حرکت می تواند با خسته کردن عضلات و ایجاد کشش مداوم رباط ها و اعمال فشار بر مفاصل سبب بروز آسیب های جدی و گاهی پایدار در مفاصل و ستون فقرات شود، توجه به نحوه مطالعه خصوصا به صورت طولانی نیازمند توجه بیشتر است.
رئیس اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران، ادامه داد: نشستن طولانی مدت در حالی که سر به سمت پایین و جلو خم می شود ، سبب کوتاهی عضلات جلوی گردن و ضعف و اسپاسم عضلات عمقی و پشتی گردن شده و قوس گردن را از حالت طبیعی خارج می کند.
محسنی بندپی تاکید کرد: وقتی قوس طبیعی گردن از بین می رود و فشار بر روی دیسک ها و رباط ها افزایش می یابد، درد گردن و در صورت فشار بر روی ریشه های عصبی درد بازوها و دست ها ظاهر می شود و خواب رفتگی و گزگز و مورمور را در دست ها ایجاد می کند.
وی افزود: بروز گره های عضلانی در اثر اسپاسم طولانی مدت این عضلات و سردرد و تهوع به تبع آن از دیگر عوارض این قبیل نشستن های غلط و طولانی مدت است.
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، اظهارداشت: مهره‌های کمر خصوصا در ناحیه مهره های چهارم و پنجم و اول خاجی به علت وضعیت ۹۰ درجه و تحمل وزن تنه بسیار آسیب پذیر بوده و مستعد بیرون زدگی دیسک بین مهره ای و درگیری عصب سیاتیک است.
محسنی بندپی گفت: نشستن طولانی خصوصا با کمی چرخش تنه و یا اعمال وزن غیرقرینه بر طرفین لگن هم چرخش لگن نسبت به استخوان خاجی را ایجاد می کند که اختلاف طول پاها و درد ناحیه بالای باسن را در پی خواهد داشت. مهره های پشتی به علت وضعیت خمیده طولانی مدت می توانند دچار تغییر شکل به صورت قوز پشتی شده و به مرور وضعیت تنفسی فرد را دچار اختلال کند.
او همچنین افزود: قوز پشتی سبب فشار بر روی دنده ها و التهاب غضروف انتهایی آنها و یا اسپاسم عضلات بین دنده ای می شود که بسیار دردناک بوده و تنفس و تحرک را برای فرد دشوار می سازد.
رئیس اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران، گفت: از دیگر وضعیت های پرخطر برای مطالعه روی شکم خوابیدن است. در این وضعیت تنه با ستون کردن آرنج ها بالا قرار می گیرد و یا دست ها زیر چانه واقع می شوند. این وضعیت، در طولانی مدت فشار را بر روی مفاصل پشتی ستون فقرات اعمال کرده و با سایش غضروف مفصلی سبب آرتروز و یا قفل شدن این مفاصل می شود.
محسنی بندپی افزود: به دانش آموزان توصیه می شود هر ١۵ تا ٢٠ دقیقه وضعیت مطالعه خود را تغییر دهند. همچنین، هنگام مطالعه، کتاب یا رایانه در مقابل سر و چشم ها قرار گیرد تا سر خم نشود. تمرین های ایزومتریک و کششی را با مشاوره فیزیوتراپی آموزش دیده و هر ۴ تا ۵ ساعت مطالعه آنها را انجام دهند. در هر روز ٣٠ تا ۴۵ دقیقه شنای آرام و یا پیاده روی را در برنامه خود بگنجانند تا از بروز آسیب های بدنی در امان باشند.

 

 

 

 

 

 

منبع: سلامت آنلاین

طولانی نشستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا