نمک؛ سم سفید!! یا طلای سفید!! – بخش سوم

نمک و رفع کک و مک

عَنْهُ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَرَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ ع‏ مَنْ ذَرَّعَلَى أَوَّلِ لُقْمَةٍ مِنْ طَعَامِهِ الْمِلْحَ ذَهَبَ اللَّهُ عَنْهُ بِنَمَشِ الْوَجْهِ‏.(1)

از او از یعقوب بن یزید که سند را بالا برده و گفته: ابوعبدالله امام صادق (ع) فرموده: کسی که بر اولین لقمه از غذایش نمک بپاشد خداوند کک مک صورت را از او ببرد.

نمک درمان 70 درد

الْعُيُونُ،بِالْأَسَانِيدِالثَّلَاثَةِ عَنِ الرِّضَاعَنْ آبَائِهِ(ع)قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص)لِعَلِيٍّ(ع)عَلَيْكَ بِالْمِلْحِ‏ فَإِنَّهُ شِفَاءٌمِنْ سَبْعِينَ دَاءًأَدْنَاهَاالْجُذَامُ وَالْبَرَصُوَالْجُنُونُ.(2)

عیون، به سندهای سه گانه (سه سند) از امام رضا (ع) از پدرانش که فرمود: رسول الله (ص) به علی (ع) فرمود: برتو باد به نمک، پس همانا او شفای هفتاد درد است که پست ترین و پایین ترین آن جذام (خوره)، برمی (پیسی یا ویتیلیگو) و جنون (دیوانگی) است.

عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِالرَّحْمَنِ عَنْ رَجُلٍ عَنْ سَعْدٍالْإِسْكَافِ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ(ع)قَالَ:إِنَّ فِي الْمِلْحِ‏ شِفَاءًمِنْ سَبْعِينَ نَوْعاًمِنْ أَنْوَاعِ الْأَوْجَاعِ ثُمَّ قَالَ لَوْيَعْلَمُ النَّاسُ مَافِي الْمِلْحِ‏ مَا تَدَاوَوْاإِلَّا بِهِ.(3)

از او از پدرش یونس بن عبدالرحمان از مردی از سعد اسکاف از ابی عبدالله امام رضا (ع) که فرمود: همانا در نمک شفای از هفتاد نوع از انواع دردهاست، سپس فرمود: اگر مردم میدانستند آنچه در نمک هست، مداوا نمیکردند مگر به آن.

درمان 72 دردو شروع غذا با نمک

عَنْهُ عَنْ أَبِي الْقَاسِمِ وَيَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَوَالنَّهِيكِيِّ عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍعَنْ زِيَادِبْنِ مَرْوَانَ الْقَنْدِيِّ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ ع قَالَ:مَنِ افْتَتَحَ طَعَامَهُ بِالْمِلْحِ دُفِعَ عَنْهُ أَوْرَفَعَ عَنْهُ اثْنَانِ وَسَبْعُونَ دَاءًوَرَوَاهُ النَّوْفَلِيُّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِوَرَوَاهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي الْبَخْتَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ ع‏.(4)

او از ابی قاسم و یعقوب بن یزید و نهیکی از عبدالله بن محمد از زیاد بن مروان قندی از ابن سنان از ابی عبدالله (ع) که فرمود: کسی که غذایش را به نمک طعام افتتاح کند، دفع میشود از او یا از او رفع میکند هفتاد و دو درد را؛ و آن را نوفلی از سکونی از ابی عبدالله (ع) نقل کرده و آن را او از پدرش از ابی بختری از ابی عبدالله (ع) نیز نقل کرده است.

 أقول:وجدت في بعض الكتب المعتبرة،عن النبي(ص)،قال:ثلاث لقمات بالملح‏،قبل الطعام،تصرف عن ابن آدم اثنين وسبعين نوعامن البلاء،منها:الجذام والبرص.(5)

میگویم در بعضی از کتاب های معتبر از حضرت رسول اکرم (ص) یافته ام که فرمود: سه لقمه با نمک، قبل از غذا، هفتاد و دو نوع از بلا را از فرزند آدم ازبین میبرد که جذام و برص از آن هاست.

 شروع و پایان غذا با نمک و درمان 360 درد

وَقَالَ ص‏ مَنْ أَكَلَ الْمِلْحَ‏ قَبْلَ كُلِّ شَيْ‏ءٍوَبَعْدَكُلِّ شَيْ‏ءٍ دَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ ثَلَاثَمِائَةٍ وَسِتِّينَ نَوْعاًمِنَ الْبَلَاءِأَهْوَنُهَاالْجُذَامُ. (6)

از رسول خدا (ص) که او فرمود: کسی که غذایش را به نمک افتتاح کند و به آن ختم کند از سیصدوشصت درد عافیت یابد که خوره از آن جمله است.

نکوهش منع مصرف نمک:

15 الكافي، 5/ 308/ 19/ 1 محمد عن محمد بن أحمد عن السندي بن محمد عن أبي البختري عن أبي عبد اللَّه ع قال قال أمير المؤمنين ع‏ لا يحل منع الملح‏ و النار.(7)

أَبُوالْبَخْتَرِيِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ أَنَّهُ قَالَ:«لَايَحِلُّ مَنْعُ الْمِلْحِ‏ وَالنَّارِ».(8)

ابوالبختری از جعفر از پدرش از علی (ع) که او فرمود: منع (نهی) کردن نمک و آتش حلال نیست (روا نیست).

 الْجَعْفَرِيَّاتُ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ جَعْفَرِبْنِ مُحَمَّدٍعَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:خَمْسٌ لَايَحِلُّ مَنْعُهُنَّ الْمَاءُوَالْمِلْحُ‏ وَالْكَلَأُوَالنَّارُ وَ الْعِلْمُ وَفَضْلُ الْعِلْمِ خَيْرٌمِنْ فَضْلِ الْعِبَادَةِ وَكَمَالُ الدِّينِ الْوَرَعُ.(9)

جعفریات، به استنادش از جعفر بن محمد از پدرش از جدش علی بن الحسین از پدرش از پدرش از علی بن ابی طالب (ع) که فرمود: رسول خدا (ص) فرموده: پنج چیز است که جلوگیری کردن از آنها حلال نیست: آب و نمک و …. و آتش و علم. و فضیلت (خوبی علم) بهتر از فضیلت عبادت است وکمال دین، پرهیز و دوری از بدیهاست.

 تهیه کننده:  سید مسعود بااوسی با همکاری حسین معینی

 

منابع:

1- المحاسن / ج‏2 / 593 / 19 باب الملح …..ص : 590

2- بحارالأنوار(ط-بيروت)/ج‏63/397/باب13الملحوفضل الافتتاحوالاختتامبه…ص:394

3- المحاسن؛ج‏2؛ص590

4- المحاسن،ج‏2،ص:593

5- طبالأئمة(للشبر)/111/باب الاستشفاءبالملح، والابتداء به،والختم به فيالأ كل…ص:109

6- بحارالأنوار(ط-بيروت)/ج‏59/293/باب89 نادر…ص:289

7- الوافي / ج‏10 / 468 / 15 …..ص : 468

8- بحارالأنوار (ط – بيروت) / ج‏72 / 46 / باب 39 الماعون …..ص : 45

9- مستدركال وسائل/ج‏12/435/38-باب تحريم منعالمؤمنشيئامن عندهأومن عندغيره عندضرورته،ص:434

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

    1. باسلام و احترام
      اگر منظورتان نمک تجزیه نشده است، می توانید با تماس با روابط عمومی از نمایندگی معتمد نزدیک محل سکونت خود نمک مورد تایید دکتر روازاده را تهیه نمایید.
      02166920128
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا