نکته های شنیدنی: لزوم احتباس و استفراغ – بخش اول

?نکته های شنیدنی?

#لزوم_احتباس_و_استفراغ_۱

نیاز انسان به مواد غذایی سودمند و ضرورت خوردن و آشامیدن و ورود مواد مغذی به بدن و ماندن آن ها، امری بدیهی برای ادامه حیات است،چنان که لزوم دفع و خروج سمومات و مواد و خوراکی های مضر از بدن، مسئله ای بایسته است. از دیگر سو، هر غذایی که وارد بدن می شود، فضولاتی دارد که بایدپس از چندین مرحله هضم، به گونه کامل از بدن بیرون رود، وگرنه سبب آسیب های جدّی و مختل شدن عملکرد قوا می شود.

این دو اصل مهم و متضادّ در طب سنتی و اسلامی با نام “احتباس” و “استفراغ” یاد شده و سلامتی فرد در گرو تعادل عملکرد آن دوست.

۱. احتباس:

به معنای حفظ و نگه داری مواد غذایی مفید در بدن، در مدت زمانی مناسب است. بر اساس آفرینش حکیمانه الهی، بدن انسان، به گونه ای هوشمندانه، عملکرد قوای خود را تنظیم و تدبیر می کند و آن ها را به سوی تعادل و هماهنگی سوق می دهد. بدن انسان، پیوسته در حال تحلیل و هضم مواد غذایی است. توانایی بدن به تدریج تحلیل می رود و ضعف بر جسم و روح غالب می شود.

به دیگر سخن، اگر فردی غذای کافی بخورد؛ ولی استفراغ و دفع فضولات بدنی نظیر مدفوع و ادرار و تعریق وی، سریع و بیش از اندازه باشد دچار ضعف و بیماری می شود.

? منبع: کتاب طب اسلامی، مبانی و اصول، دکتر علی رضایی بیرجندی،ص ۱۵۶.

کدمطلب: 960130 17pc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا