تاثیر مخرب کمبود ویتامین D

تاثیر مخرب کمبود ویتامین D در دوران بارداری بر مهارت‌های حرکتی کودک

 تهران – ایرنا- مطالعات جدید نشان می‌دهد کمبود ویتامین D‌ در دوران بارداری بر مهارت‌های حرکتی و توسعه رفتارهای اجتماعی کودک تاثیر مخرب دارد.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال ساینس، تحقیقات مختلف مضرات کمبود ویتامین D در دوران بارداری را تایید کرده‌اند.
مطالعات اخیر محققان دانشگاه‌های ساری (Surrey) و بریستول با بررسی اطلاعات بیش از هفت هزار مادر و کودک نشان می‌دهد کمبود ویتامین D بر رشد اجتماعی و مهارت‌های حرکتی کودک اثر سوء دارد.
این مطالعه نشان می‌دهد کاهش توانایی‌های شناختی کودک ناشی از فقر ویتامین D مادر در دوران بارداری، زمانی که کودک سه سال و نیم دارد، مشهود است و هنوز این آثار در سنین بعدی زندگی دیده نشده است.
ویتامین D برای رشد سیستم عضلانی ضروری است، از طرفی واکنش بین ویتامین D و دوپامین در مغز جنین نقش حیاتی برای رشد مغز و اعصاب مربوط به رشد و توسعه اجتماعی دارد.
نور خورشید مهمترین منبع ویتامین D به شمار می آید. مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی، شیر، حبوبات، روغن ماهی، آب پرتقال و خاویار حاوی مقدار زیادی ویتامین D هستند.
علاوه بر این، 15 دقیقه پیاده روی در بعد از ظهر که شدت نور آفتاب کمتر است، برای تامین ویتامین D بدن توصیه شده است.
نتایج این مطالعه در نشریه British Journal of Nutrition منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440
مترجم: سپیده کاشانی** انتشار: گلشن

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

پی نوشت احیای سلامت:

کمبود ویتامین D3 از کجا آمد؟

طبق تحقیقاتی که در مجموعه احیای سلامت صورت گرفته چند ده هزار نفر از بیماران و اعضای مجموعه که همگی از نمک کامل دریا استفاده می کنند و چندین سال است که مصرف نمک تصفیه شده ید دار را کنار گذاشته اند، به این نتیجه رسیدیم که این عزیزان کمبود ویتامین D3 ندارند.

مصرف NaCl (کلرو سدیم) به صورت نمک معمول روزانه به دلیل زیاد بودن Na در آن از جذب کلسیم و ویتامین D3 موجود در غذاها جلوگیری می کند.

ولی نمک دریای کامل به دلیل داشتن کلسیم در ترکیب آن به جذب بیشتر ویتامین D3 غذاها از طریق روده کمک می کند.

سدیم (Na) یکی از عناصر موجود در نمک دریای کامل است و در ترکیب این نمک سایر عناصر از جمله کلسیم، منیزیم، منگنز، روی، مس و ید به صورت یدیت و یدات و پتاسیم و … نیز وجود دارد.

بنابراین در مقادیر مساوی از نمک تصفیه یددار و نمک دریای کامل، میزان سدیم (Na) کمتری در نمک دریای کامل وجود دارد.

بنابراین فرد وقتی از نمک دریای کامل استفاده می کند سدیم کمتر و کلسیم (Ca) بیشتری نسبت به میزان مشابه نمک تصفیه شده دریافت می کند که این خود به جذب ویتامین D3 از روده و کنترل فشارخون کمک فراوانی می نماید.

کد مطلب:96050824

ویتامینD

 

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام
    من شاید نزدیک حدود یکسال هست نمک طبیعی مصرف میکنم اخیرا آزمایش دادم هم کلسیم و هم ویتامین د بدنم کمه ؛ با توجه ب فرمایش شما در مطلب فوق، چرا من با اینکه نمک طبیعی دریا استفاده میکنم ولی دقیقا باید از نظر ویتامین دی و کلسیم دچار کمبود باشم؟!!

    1. باسمه تعالی
      باسلام و احترام
      با توجه به مدت زمان زیاد مصرف نمک ید دار و تغییر آن به نمک دریا که فرمودید حدود یک سال است، این امر طبیعی است.
      توصیه می شود مصرف نمک دریا طعام کامل را ادامه دهید، از تخم مرغ محلی به صورت نیم برشت (عسلی) استفاده کنید، شیر پرچرب گاو همراه کمی عسل طبیعی میل کنید.
      ضمناً هفته ای فقط ۱۵ دقیقه یک قسمت پوستتان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید برای دریافت ویتامین D یک هفته تان کافی است.
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا