در وعده سحر، همراه با غذای سحر از مواد غذایی خام همچون کاهو یا میوه استفاده نکنید

در آداب تغذیه در ماه مبارک رمضان خوردن وعده سحر ی بسیار تاکید شده است تا روزه داران محترم بتوانند روزه های خود را بدون تحمل گرسنگی و ضعف های طاقت فرسا پشت سر بگذارند و انرژی لازم را برای انجام مستحبات و اعمال ویژه این ماه داشته باشند.

یکی از چیزهایی که حتی به غلط مورد سفارش برخی از پزشکان امروزی هم می باشد، صرف میوه در وعده سحری می باشد به اعتقاد آنها مصرف انواع میوه به علت درصد بالای آب آن باعث کاهش تشنگی در طول روز می‌شود.

ولی باید بدانند خوردن میوه و مواد غذایی خام با توجه به موارد ذیل در وعده سحری به هیچ وجه از نظر طب سنتی مورد تایید نمی باشد:
۱-    خوردن مواد غذایی خام همراه با پخته ممنوع می باشد و در وقت سحر، زمان زیادی برای رعایت فاصله بین خوردن مواد پختنی با مواد غذایی خام و میوه ها نداریم.
۲-    عموماً اکثر میوه ها و مواد غذایی خام سریع الهضم می باشند و انرژی لازم را که باید تا افطار برای بدن تامین نمایند را به ما نمی دهند و اولویت با خوردن مواد غذایی پختنی به ویژه غذاهای خورشی با گوشت چرب گوسفندی می باشد تا باعث گردد در طی روز گرسنه نشوید.

تذکر:
–    برای خوردن میوه، توصیه می شود مخصوصاً افراد لاغر در فاصله افطار تا سحر، از میوه های آبدار استفاده کنند. البته با رعایت فاصله زمانی با افطار و زمان خواب.
–    به همراه غذا می توانید ماست (در صورتیکه غذا گوشتی نباشد)، ترشی (در صورتیکه غذا همراه با برنج نباشد)، سبزی خوردن تازه، پیاز و زیتون میل نمایید، البته سه نکته می بایست مد نظر قرار گیرد اولاً افراط نکنید، ثانیاً موارد ممنوعه را رعایت کنید و ثالثاً بسته به مزاج خود، مواد غذایی و میزان مصرف آنرا تعیین کنید.
–    افرادی که معده های ضعیفی دارند که عمدتاً در ماه مبارک رمضان مشکلشان تشدید پیدا می کند، بهترین غذایی که می توانند مخصوصاً در وعده سحری مصرف نمایند، غذاهایی است پر انرژی که خیلی خوب پخته شده باشد مانند حلیم و یا آش هایی که خوب پخته شده باشند از جمله آش شعله قلمکار.
این غذاها ضمن ایجاد انرژی و قوت در طی روز برای روزه داران، باعث می گردند تا هم معده اذیت نشود و هم هاضمه ساعتها مشغول هضم باشد و احساس گرسنگی و ضعف در طی روز به سرعت پیدا نشود. ضمناً افراد دارای معده ضعیف، بهتر است کشک نیز همراه آش نخورند.

منبع: گروه تحریریه احیای سلامت

سالاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا