گام اول مجلس برای حذف تراریخته از برنامه ششم/ کمیسیون کشاورزی واردات، تولید و مصرف تراریخته را ممنوع کرد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره بند مربوط به تجاری‌سازی تولید محصولات تراریخته در برنامه ششم توسعه گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس مصوب کرد، واردات، تولید و مصرف محصولات تراریخته در برنامه ششم توسعه ممنوع شود.

عباسی پاپی‌زاده در‌ گفت‌وگو با خبرنگار بخش کشاورزی خبرگزاری تسنیم در خصوص لایحه برنامه ششم دولت برای تجاری سازی محصولات تراریخته اظهار کرد: محصولات تراریخته از موضوعاتی است که سلامت جامعه را دچار مشکل می‌کند و در کمیسیون کشاورزی مجلس هنگام بررسی لایحه برنامه ششم، بحث مفصلی در خصوص تولید یا عدم تولید این محصولات صورت گرفت.

وی با اعلام “پیشنهاد ممنوعیت تولید و مصرف محصولات تراریخته کشاورزی در برنامه ششم توسعه توسط بنده مطرح شد” افزود: پیشنهادات دیگری در این کمیسیون برای تولید محصولات تراریخته کشاورزی به‌شکل محدود یا تولید بر اساس استانداردسازی وجود داشت اما در نهایت قرار شد مصوبه کمیسیون کشاورزی به‌نحوی نوشته شود که “واردات، تولید و مصرف محصولات تراریخته در کشور ممنوع شود”.

وی با تأکید بر اینکه به کشت محصولات ارگانیک و تراریخته در برنامه ششم توجه شده است، گفت: در این برنامه قرار است که از تولید و واردات محصولات تراریخته جلوگیری  شود، به‌عوض کشت محصولات ارگانیک توسعه یابد.

پاپی‌زاده گفت: در مصوبه کمیسیون کشاورزی اشاره شده است که دولت باید به هر شکلی اجازه ندهد محصولات تراریخته به بازار  مصرف کشور وارد شود.

وی در پاسخ به این سؤال که واردات و تولید کنجاله و پنبه تراریخته نیز در برنامه ششم توسعه ممنوع می‌شود یا خیر، گفت: کنجاله با وجود اینکه مصرف مستقیم انسانی ندارد اما با توجه به اینکه به مصرف مرغ می‌رسد و بعد انسان آن را مصرف می‌کند احتمالاً تأثیرات منفی آن در انسان نیز وجود دارد. همچنین اجازه واردات و مصرف پنبه تراریخته نیز داده نشده است.

وی گفت: هرچند تأثیرات منفی تراریخته هنوز مسجل نشده است اما برای احتیاط تا زمانی که به‌صورت کاملاً مستند و علمی مصرف این نوع محصولات، بر اساس شاخص‌های سلامت جامعه بی‌خطر اعلام نشود، به‌ناچار  و برای احتیاط  از واردات و تولید آن جلوگیری می‌شود.

وی گفت: توسعه و کشت محصولات ارگانیک و اعمال استانداردهای ملی کنترل کیفی تولید بخش کشاورزی و فرآورده‌های آن و گسترش مبارزه تلفیقی برای کاهش سموم در بخش کشاورزی و حمایت از کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و مصرف بهینه نهاده‌ها (سم و کود)‌ از دیگر مواردی است که در برنامه ششم توسعه به آن پرداخته شده است.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم که این برنامه‌ها به کاهش هزینه‌های درمان و افزایش سلامت جامعه در طول برنامه 5ساله توسعه کمک کند.

به گزارش تسنیم، این مصوبه کمیسیون کشاورزی به کمیسیون تلفیق می‌رود و بعد از تصویب و قرارگیری در گزارش نهایی در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته می‌شود تا لازم‌الاجرا شود.

 

خبر پخش شده از شبکه سوم صدا و سیما – 3 شهریور ماه 1395

مصوبه_ممنوعیت_مصرف_محصولات_تراریخت

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا