آیا وقت دور ریختن قرص های ویتامین برای افراد سالم فرا رسیده است؟

 BBC Health: سال هاست که بسیاری از مردم قرص های ویتامین مصرف می کنند با این فرض که برای سلامتی شان مفید است. تا چند سال قبل فرض خیلی از متخصصان هم همین بود اما این نگاه به تدریج زیر سوال رفته است. در تازه ترین موضع گیری در این باره یک هیأت با نفوذ پزشکی در آمریکا می گوید که شاید مصرف آنها کار درستی نباشد. به گفته «کارگروه خدمات پیشگیری» متشکل از پزشکان، پرستاران و دانشمندان، شواهد نشان می دهد که خوردن این قرص ها برای کسانی که وضع سلامتی خوبی دارند و از لحاظ مواد لازم بدن کمبود خاصی ندارند، فکر خوبی نیست. این مسأله به خصوص وقتی صادق است که آن را برای جلوگیری از بیماری قلبی و یا سرطان مصرف می کنید. راهنمایی های این گروه در نشریه گزارش های پزشکی داخلی چاپ شده است.

الیسون سیلوتسکی استادیار مهمان در دانشگاه جورج واشنگتن می گوید: «به نظر من واقعاً مهم است که مردم یک رژیم غذایی سالم و متوازن را دنبال کنند، شامل میوه و سبزیجات و سایر مواد غذایی که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند. توصیه های تازه ای که این گروه در مورد مصرف یا عدم مصرف ویتامین ها کرده، مشخصاً برای افراد سالم است که هیچ گونه کمبودی در زمینه مغذی ها ندارند. برای کسانی که کمبود مغذی دارند، یا باردار هستند یا با خطرات دیگر روبرو هستند، این توصیه ها صدق نمی کند.» دکتر مایکل لافوره از اعضای هیأت رئیسه این گروه گفته که مصرف قرص های ویتامین متکی بر شواهد علمی نیست. او گفت که در حال حاضر ارزیابی زیان ها یا فواید مصرف قرص های ویتامین برای جلوگیری از سرطان یا بیماری قلبی عملی نیست چون شواهد علمی کافی وجود ندارد. البته به گفته او دو استثنا وجود دارد. اینکه شواهد علمی کافی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف آنتی اکسیدان های بتاکاروتین و ویتامین ای برای بیماری قلبی یا سرطان بی فایده است. و شواهدی هم در دست است دایر بر این که بتاکاروتین می تواند خطر سرطان ریه را در میان کسانی که نسبت به این بیماری آسیب پذیرترند، مثل سیگاری ها، افزایش دهد. خانم سیلوتسکی می گوید: «بخش مهمی از این تصور بر این ایده استوار است که می دانیم اگر به اندازه کافی از این ویتامین ها به بدن ما نرسد با مشکلات جسمی روبرو خواهیم شد، یعنی کمبود ویتامین به عوارض منفی در بدن منجر می شود و این تصور درست است، ما به ویتامین نیاز داریم اما اگر آن را به اندازه کافی از رژیم غذایی روزانه به دست آوریم نیازی به قرص های مکمل نخواهیم داشت.» در ماه دسامبر سه مطالعه که در نشریه گزارش های پزشکی داخلی چاپ شده بود که از ارزش مولتی ویتامین ها و سایر قرص های ویتامین را در جلوگیری از بیماری زیر سوال می برد. نشریه گزارش های پزشکی داخلی در آن زمان در سرمقاله ای نوشت: «پیام این مطالعات این است که بیشتر قرص های ویتامین مانع بیماری های مزمن یا مرگ نمی شوند و مصرف آنها قابل توجیه نیست و بهتر است از آنها پرهیز شود.»

منبع: منبع: هفته نامه سپید 394 / 14 فروردین  1393

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا