استحمام نوزاد در بدو تولد

پس از تولّد، بعضی قسمت های بدن نوزاد از مادّۀ چرب غلیظی پوشیده شده که باید آن را با مادّۀ چرب دیگر مثل روغن زیتون، کره و موم روغن برداشت.

البته در فرهنگ ما این طور متداول بوده است که روغن زرد که از کره گرفته می‌شود را به کل بدن میمالیدند و با دستمال پاک می کردند.

بهتر این است که زردۀ تخم مرغی را بسیار بزنند و به موضع مالیده، آن ها را بردارند و موضع را با اندکی آب فاتر و اگر خوب پاک نمی شود با صابون های طبیعی و بدون اسانس شسته و با پارچۀ نازکی خشک کنند و با دستمال گرمی او را بپوشانند و رطوبت آن را بخشکانند.

این مطلب را همۀ حیوانات می دانند که بچۀ خود را این قدر با زبان می لیسند که پاک شود.

امام صادق (عليه السلام) می فرمایند: شستن نوزاد، لازم است.

نوزاد را در تابستان بايد با آب معتدل، شستشو داد. در زمستان، آب شستشو بايدكمي گرم باشد ولي نه به آن اندازه اي كه آزار دهنده باشد. بهترين موقع شستشوي نوزاد بعد از خواب طولاني است.

رواست كه نوزاد را روزي دو تا سه بار شست و زياني ندارد كه در تابستان آب شستشوي نوزاد، ولرم و تا اندازه اي خنك باشد ولي در زمستان حتماً بايد معتدل الحراره باشد.

گرمي آب شستشو بايد به حدّي باشد كه تن نوزاد را گرم كند. موقع استحمام نوزاد بايد مواظب بود كه آب در سوراخ گوشهايش نفوذ نكند. در شستشوي نوزاد بايد اين دستورها مراعات گردد:

با دست راست او را گرفته و سينه اش را بر ساعد چپ بگذارید.

شستشو دهنده بايد سعي كند با لطف و نرمش و آهستگي دو كف دست نوزاد را به پشت و پاهايش را به سرش نزديك كند.

بعد از شستشو بايد او را با پارچه نرم خشك كرد و به ملايمت مالش داد. نخست او را بر شكم و بعد به پشت خوابانيد و باز او را دست مالي كرد و با فشار خفيف انگشتان به او شكل بخشيد.

از آن به بعد بايد او را در پارچه پيچيد و روغن زیتون آبكي پاكيزه در بيني هايش چكاند، زيرا روغن زیتون، هر دو چشم و لايه هاي هر دو چشم را پاك مي كند.

در فصل هفتم کتاب طب در دوره صفويه، با عنوان تغذيه، پرورش و طب كودكان آمده است: «بدن نوزاد پسر را تا پنج ماهگى با روغن زيتون و بدن نوزاد دختر را تا سه ماهگى با روغن بنفشه چرب مى‏كردند.»

ذریه طیبه                    


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا