آیا می دانید که بیماری باعث تغییر بوی بدن می گردد

بوی پاسخ بدن به بیماری

Live Science : نتایج یک مطالعه از سوئد حاکی از آن است که انسان می تواند بیماری را بو بکشد یا حداقل بویی متمایز را در عرق افردی که سیستم ایمنی بسیار فعال دارند تا به عفونت خود پاسخ دهند، تشخیص دهند. در این مطالعه، به 8 فرد سالم لیپوپلی ساکارید، یک توکسین باکتریایی که پاسخ قوی سیستم ایمنی را تولید می کند یا آب نمک (که هیچ تأثیری روی سیستم ایمنی نخواهد گذاشت) تزریق شد.

4 ساعت بعد، محققان تی شرت شرکت کنندگان که حاوی عرق آنها بود جمع کرده، زیر بغل آنها را برش داده و در بطری جای دادند. در مرحله بعد، 40 دانشجوی دانشگاه نمونه ها را بو کشیدند و به شدت، خوشایندی و درک «سلامت» از آن بو نمره دادند. در نهایت مشخص شد افرادی که بیمار بوده اند، بوی عرق آنها شدت بیشتر و خوشایندی کمتری نسبت به گروه کنترل داشته است. همچنین بوی عرق افرادی که تحت تزریق با توکسین قرار گرفته بودند، «ناسالم تر» گزارش شد. البته گزارش هایی نیز در این زمینه وجود دارد که افراد با بیماری های خاص، مانند تب زرد، پس از بروز علایم بوی خاصی از خود بروز می دهند. بنابراین شاید بتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که انسان قادر است میان بوی فرد بیمار و سالم تفاوت قائل شود، آنهم تنها 4 ساعت پس از فعال شدن سیستم ایمنی. محققان همچنین گزارش کرده اند که هرچه پاسخ سیستم ایمنی بیشتر بوده، نمره ناخوشایندی بو نیز بیشتر بوده است.

  منبع: هفته نامه سپید 389¨ 24 بهمن 1392

کدمطلب:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا