“خوب‌ جویدن غذا” از عوامل اصلی حفظ سلامتی

جویدن غذا برای هر کس عامل مهم و اساسی در هضم و جذب غذا به‌ شمار می‌رود, در این مطلب با فواید خوب‌جویدن غذا آشنا می‌شویم

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ جویدن غذا برای هر کس عامل مهم و اساسی در هضم و جذب غذا به‌شمار می‌رود اما بیشتر افراد نسبت به آن بی‌توجه هستند و عادت کرده‌اند غذا را تند و نجویده فرو بدهند, در نتیجه اغلب به‌واسطه هضم و جذب ناقص غذا در لوله گوارش دچار اختلالات گوارشی از قبیل نفخ، گاز شکم، سرگیجه، اسهال، ورم و زخم معده می‌شوند.

ما حاضریم ساعت‌ها وقت صرف کنیم و گاهی برای پذیرایی از میهمانان خود روزها و هفته‌ها برای تهیه و تدارک مواد اولیه غذا, ساختن و پرداختن آن وقت بگذاریم تا غذایی برای یک وعده آماده شود اما خوردن آن بیش از یک ربع ساعت طول نمی‌کشد و دست از غذا می‌کشیم بدون اینکه از این‌همه زحمت و صرف وقت لذتی برده باشیم‌.

حتی عده‌ای عادت کرده‌اند که غذا را ببلعند و این عادت ناهنجار را به‌صورت مستمر در وعده‌های غذایی خود به‌کار می‌برند و اهمیت چندانی هم برای این روش ناصحیح غذا خوردن که حاصلی جز خسته کردن ارگان‌های بدن و ایجاد سوءهاضمه ندارد، قائل نیستند.

غافل از اینکه باید غذا را به‌آهستگی و تأنی خوب بجویم و با بزاق دهان آغشته کنیم تا در دهان کاملاً مخلوط و نرم شود و این روش را به‌تدریج تمرین کنیم و جزو عادت خود قرار دهیم‌.

غذا باید به‌آرامی و خوب جویده شود این کار موجب می‌شود غذا کمتر خورده شود احساس سیری بیشتر ایجاد شود مانع از چاق شدن افراد شود, بیشترین لذت از غذا حاصل شود همچنین انرژی بیشتری هم برای فعالیت و تحرک روزانه تأمین می‌شود و کمتر دچار مشکلات گوارشی خواهیم شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران پویا

کدمطلب:97032232


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا