تلاش اماراتی ها برای ثبت بادگیر در یونسکو با کمک کریستین رونالدو!

? تلاش اماراتی ها برای ثبت بادگیر در یونسکو با کمک کریستین رونالدو!

?شیوخ امارات از چند سال قبل به این سو،  همواره  در تلاش برای مصادره شاهکار معماری «بادگیرهای ایرانی» به نام خود هستند، این تلاش‌ها هر بار در قالب جدیدی ارائه می‌شود هرچند تاکنون ناکام مانده است.

?ساخت شهرک خشتی با فناوری نوین و البته با بادگیرهای متعدد، ساخت تندیس به شکل بادگیر و ارائه آن در فیستوال‌های مهم، تبلیغات گسترده برای بادگیر و تلاش‌های نافرجام متعدد برای ثبت آن در فهرست آثار جهانی یونسکو از این دست است.

?اما چند روزی است این کشور شیخ نشین نفتی و ثروتمند، تبلیغات جدیدی ساخته است. ساخت تیزر تبلیغاتی با حضور کریستین رونالدو، بازیکن مشهور فوتبال و انتشار آن در سطح گسترده در اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی که در مجموع در این تیزر بادگیر جزیی از فرهنگ و معماری امارات مشخص و معلوم  شده است.

?هرچند تاکنون تلاش‌های امارات برای ثبت بادگیر در یونسکو به بن بست خورده اما آغاز فعالیت‌های تبلیغاتی جدید نشان می‌دهد این اماراتی‌ها، خیال کوتاه آمدن ندارند!

?حال این پرسش مطرح می‌شود که بافت تاریخی یزد که دو سال قبل به عنوان یک شهر میراث بشری – با همه خصوصیاتش- در فهرست آثار میراث بشری جهان در یونسکو به اتفاق آرا ثبت شده  آیا امکان ثبت مجزای سازه دیگری در جای دیگر  وجود دارد؟

? نکته آنجاست مسئولان دولتی و حتی دوستداران میراث فرهنگی کشور آن‌چنان که باید در خصوص تلاش اماراتی‌ها، فعالیت چندانی نداشته‌اند. به نظر می‌رسد باید از آغاز دور جدید تلاش اماراتی‌ها با سطح تبلیغاتی چون حضور رونالدو، نگران شد!

منبع: ?واحد معماری و شهرسازی مصاف  

کدمطلب:‍‍98032928


تلاش اماراتی ها برای ثبت بادگیر در یونسکو با کمک کریستین رونالدو!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا