نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی متولد می‌شوند، ضریب هوشی بالا‌تری دارند و سالم‌ترند!

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با بیان اینکه زایمان طبیعی فرآیندی فیزیولوژیک است که در تمام دنیا مرسوم است و باید بدون مداخله و یا با حداقل مداخلات طی شود، گفت: نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی متولد می‌شوند، سالم‌ترند.

شهلا خسروی مباحثی مبنی بر اینکه نوزادانی که به صورت طبیعی متولد می‌شوند، از بهره هوشی کمتری برخوردارند را رد کرد و گفت: براساس مطالعاتی که صورت گرفته، ضریب هوشی نوزادان حاصل از زایمان طبیعی نه تنها کمتر از نوزادان متولد شده به طریق سزارین نیست، بلکه در بعضی مطالعات ثابت شده که بهره هوشی بالاتری دارند.

وی با بیان اینکه مادر و جنین باید پروسه زایمان را طی کنند و این پروسه در رشد جنین کمک زیادی میکند، خاطرنشان کرد: در اکثر کشورهای دنیا، مادران باردار میدانند که زایمان طبیعی در انتظارشان است و چنانچه به آنها بگویند باید با کمک روش دیگری مانند سزارین نوزاد خود را به دنیا آورند، تعجب میکنند و نگران می‌شوند که چه مشکلی وجود دارد که پزشک چنین پیشنهادی را به آنها کرده است، این نگرش تقریبا در تمام کشورهای دنیا وجود دارد.

خسروی بیان کرد: تلاش کشورهای دنیا این است تا جایی که امکان دارد، فرایند زایمان خوشایند طی شود، لذا با فراهم کردن یک سری تسهیلات برای مادران باردار، شرایط زایمان طبیعی در منزل را برای آنها تامین می‌کنند، اما در کشور ما بیش از ۹۷ درصد زایمان‌ها در بیمارستان انجام می‌شود. بنابراین تلاش‌ها باید به این سمت باشد که محیط بیمارستان برای مادر، به محیطی خوشایند تبدیل شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت: آمار زایمان طبیعی در کشور ما در ۳۰ سال قبل بسیار بالا بود، زیرا در آن زمان تعداد متخصصین زنان و زایمان و همچنین دسترسی مردم به خدمات جراحی و پزشک متخصص کمتر بود، اما به تدریج با گسترش شهرنشینی و افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی و متخصصان زنان از یک طرف و ترس و نگرانی ناشی از دردهای زایمانی و عدم ارائه آموزش به مادران در خصوص فرآیندهای زایمانی و البته جهت دادن به سمت سزارین باعث شد که آمار سزارین رو به فزونی گذارد.

وی گفت: سالها قبل فضای اتاقهای زایمان به موازات سایر امکاناتی که در حوزه سلامت و بهداشت و درمان فراهم میشد، رشد نکرده بود و مادرانی که در فضای نامناسب اتاق زایمان فرزند خود را به دنیا آورده بودند، تجربه ناخوشایند زایمان خود را به نسل بعد منتقل کردند و همین موضوع منجر شد، با توجه به توسعه خدمات و افزایش متخصص، دختران جوانتر تمایلی به زایمان طبیعی نداشته باشند.

خسروی گفت: ۹۰ درصد زنان باردار میتوانند زایمان طبیعی داشته باشند، اما برخی از آنها نیز به دلایل فیزیولوژیک توانایی انجام زایمان طبیعی را ندارند و روش سزارین نیز برای این گروه از مادران باردار درنظر گرفته شد و در واقع سزارین یک روش زایمان برای موارد پرخطر و پرریسک است.

وی افزود: علیرغم افزایش ظرفیت در رشته تخصصی زنان و زایمان و تصور اینکه این نیروها در سراسر کشور توزیع شده و نیاز به متخصص در سراسر کشور برطرف می‌شود، اما اکثر آنها تمایل بیشتری به خدمت در کلانشهرها داشتند. به همین دلیل، مادران ساکن در شهر بیش از روستاییان، به وضع حمل به شیوه سزارین روی آوردند.

خسروی به اهمیت روزهای پایانی بارداری در رشد جنین اشاره کرد و گفت: زایمان به شیوه طبیعی به جنین این اجازه را می‌دهد که به نهایت تکامل جسمی خود دست پیدا کند؛ چراکه بیشترین رشد سلول‌های مغزی، سیستم تنفسی و همچنین کبد، در روزهای پایانی بارداری اتفاق می‌افتد، لذا عمل سزارین انتخابی به معنای دستکاری در نظام آفرینش است.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی ادامه داد: تولد زودتر از موعد جنین، به دلیل نارسی کبد، مشکل زردی نوزادی و مشکلات سیستم تنفسی نوزاد را به همراه دارد. بنابراین هرچه میزان سزارین بیشتر باشد، عوارض و پیامدهای نوزادی افزایش پیدا می‌کند. وقتی دردهای زایمانی آغاز میشود و جنین در جریان این دردها و کانال زایمان قرار می‌گیرد، به نهایت رشد دوران جنینی خود دست پیدا می‌کند؛ چرا که آمادگی پذیرش زندگی خارج از رحم مادر را پیدا می‌کند.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا