بهداشت فردی- هضم غذا

کسی که می خواهد غذا، گوارای وجودش شود و دستگاه گوارش او به خوبی و سهولت، عمل خود را انجام دهد، هر گاه که می خواهد با شکم سیر بخوابد، ابتدای به پهلوی راست دراز بکشد و پس از چند دقیقه از پهلوی راست به پهلوی چپ بغلتد، این شیوه دستگاه گوارش را در وظایف خود، آزاد و آسوده خواهد نمود، با توجه به وضعیت استقرار معده و روده، خوابیدن به پهلوی راست، موجب تسهیل در خروج محتویات معدی به روده می گردد و پس از خروج غذا از معده می توان به پهلوی چپ خوابید.

کسی که می خواهد همواره بدنی صحیح و سالم و سبک بار، پر نشاط و متعادل داشته باشد تا آنجا که امکان دارد از شام بکاهد و سبک بارتر به بستر برود.

کسی که می خواهد کبدش با انجام حجامت دچار اختلال نشود پس از انجام حجامت، کاسنی و سرکه انگور میل کند، کاسنی و سرکه انگور میل کند، کاسنی و سرکه انگور طبیعی تبرید و شست و شوی کبد از سموم و فعال کردن آنزیم های کبدی و ترمیم سلول ها و بافت کبد می گردد و به علت خنکی کاسنی و سرکه از التهاب و حرارت کبدهای چرب می کاهند.

کسی که می خواهد دچار درد ناف نشود در هنگام روغن مالی سر، ناف خود را نیز روغن مالی کند.

کسی که می خواهد دچار خشکی و ترک و زخم لب نشود ابروهایش را روغن مالی کند.

نوشته های مشابه

کسی که می خواهد دچار افتادگی کام و کانال حلقی گوش نشود پس از خوردن شیرینی با سرکه، غرغره کند سرکه که طبعش سرد و خشک است، باعث برطرف کردن اختلال ناشی از مصرف شیرینی که گرم و تر است می گردد.

کسی که می خواهد دندان هایش پوسیدگی و فساد پیدا نکند و گاه شیرینی مصرف می کند پس از آن، تکه نانی را میل کند. بوسیله این تکه نان، لای دندان ها و اطراف لثه پر می شود که جلوی نفوذ شیرینی را می گیرد، از این رو مانع تجزیه مواد قندی و گسترش فعالیت باکتری ها می گردد و نیز می تواند با خلال و نخ دندان، دندان ها را تمیز کند.

گردآورنده: نرگس موسوی نطنزی

 

منبع: رساله ذهبیه امام رضا (ع)

tel-hazm-ghaza-kh-15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا