دبیرکل حزب موتلفه اسلامی: دانش پزشکی بشر مدیون همه تمدن ها و کوشش های فرهیختگان در جوامع بشری است

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی:

دانش پزشکی بشر مدیون همه تمدن ها و کوشش های فرهیختگان در جوامع بشری است

در افتتاحیه کنفرانس بین المللی طب ایرانی و اسلامی، دکتر اسدالله بادامچیان؛ دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در سخنانی گفت: تشکیل این اجلاس باشکوه را گرامی می دارم و برای حکیم دکتر روازاده و همکارنش آرزوی موفقیت دارم. جهان در آستانه قرن 15 هجری و 21 میلادی در حال تحول بنیادین و فراگیر است. در قرن گذشته جهان شاهد دوقطبی و دو ابرقدرت سلطه طلب آمریکا و شوروی بود و سایر کشورهای جهان را دنیای سوم می نامیدند. شوروی و نظام کمونیستی به پایان رسید. آمریکا و همدستان اروپایی آن در غرب، دچار بحران همه جانبه در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی در نظام لیبرال دموکراسی کاپیتالیستی هستند. انتخابات اخیر آمریکا نمونه ای از این دگرگونی خواهی ها حتی در بین ملت و جامعه آمریکاست و شکست سلطه اقتصادی آمریکا و ظهور قدرت ها اقتصادی و سیاسی مانند چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران و قدرت های جدیدی چون هند و بیداری اسلامی، نشانه آشکاری برآغاز سیر تحول دگرگونه ساز در قرن جاری است. این قرن، قرن تحولات ویژه است. شناخت صحیح وضعیت فعلی و حقایق نهفته در دوران ما، تحلیل صحیح و علمی از آینده و تحولات گسترده آینده رمز اصلی تمدن، رشد و موفقیت است. آنهایی که امروز را نشناسند و در گذشته محدود باشند و آینده نگر نباشند، جز شکست و هرمان بهره ای نخواهند داشت. این اجلاس که در پی احیای راهی نو و تحول عمیق در دانش پزشکی و طب متناسب با تحولات آینده جهانی است، اقدامی مبارک و پربرکت است.

وی افزود: دانش پزشکی در قرن گذشته پیشرفت های شگرفی داشت اما تحت تاثیر سلطه حکومتی و فرهنگی و سلطه خواهی قدرت سلطه گر غرب بود. دانش انسانی در هر رشته از جمله پزشکی حاصل اندیشه سایر انسان های فرهیخته و تجربیات دانشمندان در زمینه های هستی و مردم جوامع مختلف است. محدود کردن همه دانش ها به غرب و دروغ پایه یابی دانش علوم از یونان و سپس ادعای همه راه ها به روم و امپراطوری روم می رسیدند و به گفته علی شریعتی دروغ بزرگ رنسانس و بعد همه علوم را اسیر سلطه فرهنگ استعماری غرب می پنداشتند، خطای بزرگی بود که در قرن گذشته اتفاق افتاد.

دکتر اسدالله بادمچیان یادآور شد: این خطای بزرگ موجب شد که دانش از جهانی شدن باز بماند. اکنون در جهان معاصر که دانش و ارتباطات جهانی شده و ملت ها و مردم در جوامع و کشورهای جهان به اطلاعات دست یافته اند و در پی استقلال علمی و رهایی از فرهنگ استعماری و استکباری هستند، این واقعیت اشکار شده که دانش پزشکی بشر مدیون همه تمدن ها و کوشش های فرهیختگان در جوامع بشری است که یونان و روم هم یکی از آنها هستند. تمدن بزرگ چین با دانش پزشکی از جمله طب سوزنی و گیاهی، دانش بزرگ هند و پاکستان وکشورهای منطقه در دانش پزشکی و طب ادویه ای و دانش مهم روانپزشکی و دانش پزشکی کشورهای شمال آفریقا و دانش پزشکی بزرگ ایران که دانشگاه جندی شاپور آن پایه ساز علوم یونانی بوده، حقایقی بوده که سلطه گری غربی را بر دانش کنار می زند.

دبیرکل موتلفه اسلامی اظهار داشت: شما در این زمنیه مساعد در پی احیای طب جامع جهانی و دانش پزشکی متناسب با جهان آینده که تحولات شگرف همه جانبه در آن رخ می دهد، هستید. ما کوشش داریم پوشیده های دانش تمدن ها ی هند، چین، شمال آفریقا، ایران و سایر قاره های جهان و به ویژه دانش پزشکی و تمدن اسلام و کشورهای اسلامی و دانش پزشکی ایران را به جهانیان بشناسانیم. این یک حرکت گسترده انسانی است که به استقلال انسانی، استقلال اندیشه و تفکر و راهکارهای متناسب خواهد انجامید.

دکتر بادامچیان گفت: دانش پزشکی ایران را که بررسی می کنیم، می بینیم اقدامات شگرفی از جمله عمل جراحی چشم در شهر سوخته زابل در شش هزار سال قبل صورت گرفته و در قرن های بعد با دانش پزشکی سینایی مواجه شدیم که توسط ابوعلی سینا با نگرش جهانی نگری به دانش پزشکی پیاده سازی شد. ابن سینا می گوید که تجربیات همه را جمع کرده ام و این تجربیات شش قرن در مداوای بیماران و سلامتی انسان ها یاری رسان جهانیان بود. دانشی که در بهداشت و سلامتی در دستورات اسلامی وجود دارد، خود یک دنیای پر از دانش و برنامه و دانش آموزی است.

وی در پایان عنوان کرد: در ایران و در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی به رهبری، رهبر اندیشمند، زمان شناس، آینده نگر، دانش گستر جمهوری اسلامی زمینه های مساعد در ایران و ملت های دیگر را ایجاد کرده است. سرعت بخشی به حرکت علمی و سلامتی آور برای بشریت در قرن جاری یک هدیه ویژه به جهان امروز و آینده است. در این زمینه بحث احیای تمدن نوین اسلامی و ابعاد و زاویه های این تمدن به ویژه در بخش سلامتی و پزشکی و رهایی از محدودنگری موجود غربی و دانش های ملت های دیگر از جمله ایران برای جهانیان یک وظیفه و رسالت برای ماست که آن را تشریح می کنیم تا همه باهم در ساختن جهانی سراسر شادی، سلامت، آرامش روحی و رفاه عدالت محور به دور از ظلم و اجحاف و تجاوز به حقوق حقه دیگران پدید آید و انشاالله در این بخش سهم خودمان را در انجام وظیقه و رسالت الهی انجام دهیم. برای عزیزانی که در این زمینه از بخش های گوناگون اجتماعی فعالیت دارند، آرزوی توفیق بیشتر را آرزومندم.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا