نکته های شنیدنی: در نکوهش مصرف شراب

? در نکوهش مصرف شراب

در اینجا در مورد بدی ها و ضررهای شراب از نظر عقلی و نقلی مطالبی را بیان می کنم تا همان طور که این رساله مبتنی بر دستورات حفظ سلامتی بدن است، محتوی یک قاعده از قواعد حفظ ایمان هم باشد.

اما دلیل عقلی منع مصرف شراب این است که هر چه کمی صرف نظر از حلال یا حرام بودن شرعی اشیاء، به منافع آنها توجه می کنند و لذا منافعی نیز برای شراب بیان نمودهاند، اما پزشکان که اهل تحقیق وپژوهش هستند،شروط زیادی را برای به دست اوردن منافع شراب ذکر کرده اند ومصرف آن را در وضعیت های ویژه ،رعایت تدابیری قبل وبعد از ان برحسب عوامل داخلی یا خارجی موجود مانند مزاج؛سن؛فصل؛سرزمینو غیره محدود کرده اند.

و از خواصی که مطلقاً بر شرب شراب مترتب میگردد آن است که عقل را مغمور و اختیار را مقهور نموده، هر چقدر بیشتر بیاشامد، ایلش بیشتر می شود و هر بار رغبت دارد که مقدار مصرف را بیشتر کند طوری که از حدود مشروط فراتر میرود و به دنبال آن دچار حالات بد و بیماریهای پابرجایی مانند ضعف دماغ، و سستی اعصاب، و لقوه، و رعشه، و فالج، و غیرذلک می شود .

 آنچه که از منافع مصرف مشروط شراب گفته اند، تقرب جویی و مزاح گویی نیست بلکه مشخص است که هر چیزی که عقل واختیار انسان را باطل کند ومنفعت خود را از بین ببرد ،هیچ اعتباری ندارد و قابل قبول نیست .

منبع: حفظ سلامتی در مکتب ابن سینا ص65 و66 

کد مطلب: 960908 5pc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا