ممنوعیت کشت «محصولات تراریخته» به‌صورت تجاری در انگلستان

وضعیت محصولات تراریخته در کشورهای اروپایی ــ ۲

ممنوعیت کشت «محصولات تراریخته» به‌صورت تجاری در انگلستان

مطابق قوانین کشور انگلستان هیچ محصول تراریخته‌ای نباید به‌صورت تجاری کشت شود و کشت آنها فقط باید زیر‌نظر دولت این کشور انجام شود ضمن اینکه در این کشور قانون اجباری «برچسب‌گذاری» برای تمامی محصولات تراریخته با دقت اجرا می‌شود.

tararikhte-england-rh-18-p-1

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ محصولات تراریخته در گذشته در کشور انگلستان به‌صورت قانونی کشت می‌شد اما به‌تازگی کشت آنها به‌صورت تجاری در این کشور ممنوع شده است و تنها در برخی از مناطق زیر نظر این دولت کشت می‌شوند که بسیار محدود هستند. نقشه زیر این مناطق را نشان می‌دهد:

tararikhte-england-rh-18-p-2

نقاط سبزرنگ زیر کشت تراریخته تحت نظر دولت انگلستان

 

با وجود این محدودیت نمی‌توان گفت که در کشور انگلستان هیچ محصول تراریخته‌ای وجود ندارد چرا که برخی از این محصولات به‌صورت وارداتی نیز وارد بازار این کشور می‌شوند، البته گفتنی است که تمام این محصولات دارای «برچسب تراریختگی» هستند و ورود آنها به بازار بدون رعایت قانون «لیبلینگ» امری غیر‌قانونی به حساب می‌آید.

در زمانی که کشت محصولات تراریخته در کشور انگلستان ممنوع نبود، دولت اسکاتلند با کشت این محصولات مخالفت می‌کرد چرا که این دولت معتقد بود کشت محصولات تراریخته به‌دلیل احتمال ناسالم بودن آنها می‌تواند شهرت سلامت و کیفیت بالای غذای کشور انگلستان را خدشه‌دار کند.

از طرف دیگر، دولت “ولز” نیز محدودترین حالت ممکن برای محصولات تراریخته را در نظر گرفته است که با قانون اتحادیه اروپا و کشور انگلستان نیز مطابقت دارد ولی هنوز این محصولات در بازارهای آن یافت می‌شود، البته دولت ولز معتقد است که همواره باید سیاستهای خود را توسعه دهد و از محدودیت محصولات دستکاری ژنتیکی شده در سطح کشور و حتی قاره اروپا پشتیبانی کند تا بتواند به‌طور کامل این محصولات را از بازار خود ریشه‌کن کند.

دولت ولز در سال 2003 شبکه‌ای ایجاد کرد که مناطق کشت محصولات دستکاری ژنتیکی‌شده یا تراریخته را مشخص می‌کرد؛ در ابتدا تنها 10 منطقه اروپایی در این شبکه عضو بودند اما در حال حاضر این شبکه شامل بیش از 53 منطقه بزرگ اروپا است؛ این شبکه اطلاعات محصولات تراریخته و غیرتراریخته همچنین مناطق قانونی برای کشت این محصولات را مشخص می‌کند.

مطابق قوانین اروپا، محصولات کشاورزی باید ارگانیک و خالی از دستکاری ژنتیکی باشند و آنهایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده‌اند باید زیر نظر اتحادیه باشند و تنها در خود این اتحادیه کشت شوند؛ مطابق گزارش بنیاد آینده کشاورزی برلین، اروپا به‌زودی قانونی وضع خواهد کرد که کشت محصولات تراریخته در این اتحادیه به‌طور کامل ممنوع شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم – ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

tel-tararikhte-england-rh-18

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا