پوکی استخوان کدام دسته از مردها را تهدید میکند؟

در حال حاضر دو ميليون نفر مرد آمريکايي مبتلابه پوکي استخوان ها هستند. 12 ميليون مرد نيز در معرض اين بيماري قرار دارند و ممکن است نشانه هاي اوليه از دست دادن استخوان و يا تراکم استخوان پايين که استئوپني ناميده مي شود را داشته باشند. اما با اين حال اين بيماري زنان را 4 برابر بيشتر تهديد مي کند.

به گزارش آواي سلامت، محققان علت اين که زنان بيشتر از مردان به پوکي استخوان مبتلا مي شوند را تحرک فيزيکي بيشتر مردان نسبت به زنان در طول دوره زندگي مي دانند. اما يک تفاوت بزرگ در علت ابتلا به پوکي استخوان در مردان و زنان وجود دارد. در زنان اين بيماري بيشتر در سنين پس از يائسگي بروز مي کند و در مردان پوکي استخوان را مي توان به علل هورموني ربط داد.

کمبود تستوسترون: شايع ترين علت پوکي استخوان در مردان کمبود تستوسترون است. طبيعي است که با افزايش سن در مردان توليد هورمون تستوسترون کاهش يافته و طبيعتا مي تواند روي تراکم استخوان تاثير گذار باشد اما نه به اندازه کاهش هورمون در زنان سالمند. معمولا کاهش هورمون جنسي تستوسترون در بعضي مردان با کاهش وزن، احساس خستگي و کاهش ميل جنسي همراه است. با آزمايش خون مي توان کاهش ناگهاني اين هورمون را تاييد يا رد کرد. البته خون گيري بايد با توجه به اختلاف سطح هورمون در خون انجام شود و معمولا در اوقات صبح و شب کمترين سطح هورمون در خون ديده مي شود. در يک بررسي تحقيقاتي نشان داده شد که درمان با تستوسترون باعث افزايش تراکم استخوان يه ميزان 10 درصد در مهره ها و 2.7 درصد در استخوان لگن شده است.

البته همان گونه که تستوسترون داراي جنبه هاي مثبت است مثل هر داروي ديگري داراي عوارض نيز هست، مثلا جوش صورت، کاهش سطح کلسترول خوب و حالت عصبانيت و پرخاشگري و از اين ها مهم تر نگراني در مورد سرطان پروستات.

کاهش کلسيم و ويتامين دي: استخوان‌ها به طور مستمر در طول عمر رشد مي کنند و فرايند بازسازي و تشکيل سلول‌هاي استخوان‌هاي جديد طي مي شود. استخوان‌هاي جديد نياز به مقدار زيادي کلسيم و ويتامين دي دارند. مسلما کاهش سطح اين ويتامين ها و املاح معدني در بدن مردان نيز مانند زنان منجر به بروز پوکي استخوان مي شود.

عدم تحرک: عدم ورزش کردن استخوان و عضله را تضعيف مي کند. يک حقيقت تلخ اين است که جراحان عمومي مي گويند تنها حدود 35 درصد مردان 25 تا 64 ساله حداقل نسخه ورزشي را رعايت کرده و در اکثر روزهاي هفته 30 دقيقه ورزش متوسط تا شديد دارند. اين در حالي است که ورزش هايي مانند پياده روي مي توانند تراکم استخوان را در لگن افزايش دهند و مانع ابتلا به پوکي استخوان شوند.

داروهاي کاهنده تراکم استخوان: گروهي از داروها مي توانند به از دست دادن استخوان ها در مردان منجر شوند. کورتيکواستروئيدها مانند کورتيزون، هيدروکورتيزون، گلوکوکورتيکوئيدها و پردنيزون، و مخدرهاي مورد استفاده در سرطان پروستات در اين رابطه مقصرند.

شرايط پزشکي خاص: ليست طولاني از بيمار يها مي تواند منجر به کاهش توده استخواني در مردان شود از شرايط ژنتيکي مانند فيبروز کيستيک گرفته تا ديابت، آرتريت روماتوئيد، و اختلالات خوني و بيماري هاي دستگاه گوارش.

سيگار کشيدن: سيگار براي کساني که مي خواهند استخوان هايشان محکم باشد، ايده خوبي نيست. سيگاري ها 55 بيشتر در معرض شکستگي هاي لگن نسبت به افراد غير سيگاري هستند. همچنين تراکم مواد معدني استخوان ها در آنها کمتر است. نيکوتين تاثيرات سمي روي سلول هاي استخواني دارد.

پيشگيري از پوکي استخوان در مردان

ورزش: قدم اول حفظ فعاليت فيزيکي است. در حالت ايده آل کارشناسان توصيه مي کنند که حداقل 30 دقيقه فعاليت متوسط فيزيکي مانند پياده روي سريع، در بيشتر روزهاي هفته بايد انجام شود. آموزش هاي قدرتي مانند بلند کردن وزنه دو بار در هفته نيز ضروري است.

 

منبع: روزنامه آفرینش

پی نوشت موسسه پژوهشی درمانی احیای طب جامع ایرانیان:

استفاده از مکمل طبیعی: اگر شما در حال حاضر نشانه هايي از توده استخواني کم داريد، توصيه بر اين است که از کلسیم عالی که دارویی است با ترکیبات طبیعی استفاده نمایید.

این محصول را می توانید از عطاریهای معتمد مجموعه نگاه احیای سلامت (مورد تایید آقای دکتر روازاده) تهیه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا