نکته های شنیدنی: وجع الفواد (درد معده)

#وجع_الفواد (درد معده)

عبارت است از درد شدیدی که در دهانه معده و سر دل ایجاد می شود و از آنجا که دهانه معده نزدیک قلب است، هر درد و رنجشی که در فم معده بیفتد، قلب به سرعت از آن منفعل می شود؛ به حدی که عوام بین درد فم معده و قلب تفاوت قائل نشده و به درد دهانه معده وجع الفواد یا وجع القلب می گویند. درد شدید فم معده، سرد شدن دست و پاها و غش، از علامات وجع الفواد می باشد.

اسباب ایجاد بیماری

1- وجع الفواد از سوء مزاج گرم: گاهی وجع الفواد از عارض شدن حرارت بر معده بروز می کند. اگر خشکی دهان و تشنگی باشد و آروغ دخانی بیاید و با گذاشتن داروهای سرد بر معده و خوردن چیزهای سرد، درد تسکین یابد، علت حرارت است و اگر با وجود این علامات، زردی زبان و تلخی دهان هم باشد، علت صفراست.

2- وجع الفواد صفراوی: دردی که بر اثر انصباب خلط صفرا بر فم معده ایجاد می شود. چنان که هنگام گرسنگی و درد شدید و غم و اندوه بسیار و یا در زمان انسداد مجرای بین کبد و کیسه صفرا و در زمان کثرت تولید آن در کبد اتفاق می افتد. اگر با وجود علامات گرمی، زردی زبان و تلخی دهان و درد شدید که منجربه غش شود نیز باشد، علت از صفراست.

3- وجع الفواد از بلغم: گاهی از انصباب بلغم عفن به معده نیز وجع الفواد حادث شود. اگر نشانه های بلغم موجود باشد، با تهبج چشم ها و صورت و قی بلغمی همراه است.

نوشته های مشابه

وجع الفواد ریحی: اجتماع ریح بارد غلیظ در فم معده باعث بروز وجع الفواد می شود. اگر با آروغ یا خروج باد، درد تسکین یابد و یا گاهی درد شدید شود و گاهی ساکن گردد، از باد است.

پی نوشت:

منفعل: اثر پذیرفته

دخانی: دودی

انصباب: ریخته شدن

عفن: بدبو

تهبج: تورم

ریح: باد

بارد: سرد

?اعمال یداوی جلد سوم /ص 69/ دکتر حوریه محمدی کناری و دکتر غلامرضا کردافشاری

کدمطلب:970911  7PC


نکته های شنیدنی: وجع الفواد (درد معده)

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام وقت بخیر من ب همین درد مبتلا شدم لطفا کمکم کنید اروق میزنم بهتر میشم یا شکممو ماساژ میدم بهتر میشم خیلی دردش سنگین هست قفسه سینه گلو فکم رو درگیر میکنه باید چیکار کنم؟

    ایا مصرف تباشیر به همراه
    تباشیر
    گل سرخ
    هلیله زرد
    روغن گاوزرد
    عسل
    درمان میکنه یا شما دستور دیگری دارید لطفا بیان کنید

    1. با سلام و احترام
      سردیجات و بلغم زاها مصرف نشود
      روغن مصرفی حتما سالم باشد
      کد125 طبق دستور مصرف شود
      شربت معده و اکسیر معده طبق دستور مصرف شود
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا