خواص اقحوان

خواص اقحوان
آگاهی‌هایی از کتاب مفاتیح الارزاق
مقدار 5 درهم آن که حدود 95 گرم می‌باشد، از اقحوان برای بیشتر شدن ادرار، عرق و برای رفع بیماری قولنج نافع است.
پخته شده آن در آب و نوشیدن آب آن همراه با آب و عسل ادرارآور بسیار قوی است و تحلیل برنده خون مردگی‌ها در معده و مثانه است و تسکین بخش درد مثانه و معده است و اگر آب آن را همراه با گل آن با هم بخورند برای ریختن سنگ‌های کلیه و مثانه و گشودگی و برطرف کردن قولنج پرفایده است. و آبی که شکوفه اقحوان در آن پخته است، ادرارآور است و البته بازگشاینده خون حیض هم هست و حمول آن یعنی دربرگرفتن و استعمال آن برای بانوان برای جاری شدن خون حیض بسیار سودمند است و تحلیل برنده سفت و سخت شدن رحم و بازگشاینده گرفتگی‌های آن و رفع بواسیر و دهانه‌ها و تکمه‌های بواسیر است. و نشستن در آب آن جاری کننده خون حیض و پاک کننده رحم است و جهت رفع سفت و سخت شدن رحم مناسب است. طلا کردن آب آن بر روی بیضه‌های آقایان و اندام تناسلی آنها و کناره‌های ران‌ها برای تقویت قوای جنسی مناسب است. و اگر از آن ضمادی (پماد و روغنی) بسازند و بر روی پارچه‌ای بمالند و بر روی اندام بگذارند برای رفع درهم پیچیده شدن اعصاب و نیز دفع زهر جانوران گزنده و سمی مفید است و اگر همراه با موم و روغن بر روی دوساق پا بگذارند سختی و تورم ساق‌های پا و یا اندام‌های دیگر را از بین می‌برد.
و در کل ضماد آن بر روی سر جهت رفع بادهای پیچیده در سر و ورم‌های گرم و سرد در سر بسیار مفید است.
برای بواسیر و زخم‌ها و دردهای مقعدی و زخم‌های کهنه و دردناک و چرکین و زخم آلت تناسلی آقایان مناسب است و اگر گل اقحوان را ضماد کرده و این ضماد (پماد و روغن) را بر عضوی بگذاریم برای رفع ورم‌های کهنه و گشوده شدن انسدادها مفید است.
(مفاتیح الارزاق 2، صص 70-74)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا