مرگ 27 عقاب‌ و سارگپه‌های استان فارس به دلیل مصرف مرغ‌های آلوده! + پی نوشت احیای سلامت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، صبح روز سه‌شنبه 8 آبان خبر تلفات گروهی سارگپه و عقاب‌های گردنه غنیمی سروستان استان فارس در شبکه‌های مجازی منتشر شد و بسیاری از فعالان محیط‌ زیست را نگران کرد. در این خبر آمده بود حدود 30 بهله عقاب بر اثر مصرف لاشه مرغ‌های تلف‌شده حاشیه جاده سروستان جان خود را از دست دادند.

بر همین اساس سعید محمودی با اشاره به جزئیات این خبر اظهار داشت: این حادثه به دلیل مصرف مرغ‌های آلوده و بیمار اتفاق افتاده زیرا یک واحد مرغداری تعدادی مرغ آلوده را در مسیر جاده سروستان رها کرده بود که هنوز نمی‌دانیم لاشه مرغ‌ها به سموم آلوده بوده یا آن‌ها را به دلیل بیماری از مرغداری خارج کرده بودند بر همین اساس باید تا اعلام نتیجه نهایی دامپزشکی منتظر بمانیم.

مدیرکل محیط‌ زیست استان فارس در مورد آخرین وضعیت و تعداد عقاب‌های تلف‌شده گفت: با توجه به اینکه عقاب‌ها به صورت اجتماعی و گروهی زندگی می‌کنند و عمدتاً لاشه‌خوار هستند همگی از این مرغ‌های آلوده تغذیه کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه در این حادثه 35عقاب مسموم شده بود، افزود: 27عقاب تلف شدند و سایر عقاب‌های مسموم نیز در کلینیک محیط‌ زیست استان فارس تحت درمان هستند و تعدادی از آنها نیز رهاسازی شدند.

به گفته محمودی، برای پیشگیری از بروز تلفات دیگر در حیات وحش استان، لاشه مرغ‌های مسموم از سوی محیط‌ زیست استان سوزانده و دفن شدند تا سایر جانوران از آن استفاده نکنند.

مدیرکل محیط زیست استان فارس افزود: هم اکنون لاشه تعدادی از مرغ‌های آلوده نیز از سوی دامپزشکی تحت ارزیابی و بررسی قرار گرفته است تا نتیجه آزمایشات کالبدشکافی و سم‌شناسایی را اعلام کنند.

وی از شناسایی واحد مرغداری متخلف در استان فارس خبر داد و گفت: صبح امروز مسئول این مرغداری که اقدام به رهاسازی مرغ‌های آلوده در اطراف جاده کرده بود، شناسایی و بازداشت شد.

براساس این گزارش علت اصلی تلفات عقاب‌ها رهاسازی لاشه آلوده مرغ‌های گوشتی در حاشیه جاده سروستان گزارش شد و باید تا اعلام نهایی نظر کارشناسی شبکه بهداشت، و دامپزشکی منتظر ماند و مراجع قضایی نیز پس از دستگیری فرد متخلف علت و انگیزه این فرد را از رهاسازی مرغ‌های آلوده در فضای باز مشخص کنند.

کدمطلب: Dr97081401


پی نوشت احیای سلامت:

ما معتقدیم که این مرغها همان چیزی است که به عنوان مرغ ماشینی معمول به مردم فروخته می شود. در صورتی که این چنین نباشد، اداره کل دامپزشکی مربوطه باید دلیل قانع کننده ای را یافته و دستگاه قضایی نیز پیگیر موضوع باشد که اگر بصورت غیرمعمول سمی وارد بدن این مرغ ها شده است، این سم در مرغ داری چه می کرده و چرا برای این مرغ ها استفاده شده است و اینکه بر اثر همین سموم به هلاکت رسیده اند و یا دلیل دیگری داشته است؟

.

مرگ ۲۷ عقاب در استان فارس به دلیل مسمومیت

مرگ ۲۷ عقاب در استان فارس به دلیل مسمومیت

مرگ ۲۷ عقاب در استان فارس به دلیل مسمومیت

مرگ ۲۷ عقاب در استان فارس به دلیل مسمومیت

مرگ ۲۷ عقاب در استان فارس به دلیل مسمومیت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا