خواب عمیق با طعم سیر

از قدیم مردم برای درمان بی‌خوابی از شیوه گذاشتن یک حبه سیر در زیر بالشت استفاده می کردند؛ شاید عجیب به نظر برسد که رایحه قوی سیر بتواند آرام بخش باشد اما مشخص شده است که استنشاق ترکیب گوگردی سیر به انسان کمک می‌کند تا تمام شب را راحت بخوابد.

به گزار ش ایرنا،خواص سیر به قدری زیاد است که با خواندن فواید و خواص آن شاید خود را مجبور به استفاده از آن در هر وعده غذایی و در طول روز بکنید اما در برخی موارد هم باید در مصرف سیر احتیاط کرد.

به طور خلاصه اما مفید می‌توان گفت که سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین‌های B2، B1 و B3 است. از گذشته تا کنون از سیر برای تصفیه خون استفاده می‌شده است. سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد. خوردن سیر مجاری تنفس و خون را پاک می‌کند و با این کار از شدت و زحمت تنگی نفس کاسته و گاهی موجب درمان آن می‌شود. سیر پوست بدن را خوش رنگ و گونه را سرخ و روده‌ها را از عفونت‌ها پاک می‌کند به خصوص در اطفال، و با این خصوصیت سپری مقابل تیفوئید و دیفتری و مسکن سیاه سرفه و خروسک است.

یکی از شگفت انگیزترین کاربردهای سیر، به عنوان یک کمک درمان است. اما قبل از اینکه به علت این موضوع پی ببریم بهتر است نگاهی به فواید کلی سیر داشته باشیم. سیر کالری نسبتاً زیادی دارد بطوریکه هر ۱۰۰ گرم سیر ۱۰۰ کالری دارد. با این وجود سیر از لحاظ طعم آنقدر قوی است که هیچکس نمی‌تواند ۱۰۰ گرم سیر را در یک وعده غذایی مصرف کند. سیر حاوی کربوهیدرات‌ها و ویتامین‌های پیچیده و مواد معدنی مهم و ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B، سدیم، پتاسیم و منیزیم است.

سیر همچنین حاوی مقدار کمی آلیسین، یک ترکیب گوگردی است که بوی قابل توجهی به سیر می‌دهد. به این دلیل است که سیر برای درمان عفونت‌ها بسیار خوب است و می‌تواند بهتر از آنتی بیوتیک برخی از ویروس‌ها را بکشد. علاوه بر این سیر حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است که عملکرد تقریباً تمام سیستم‌های بدن را تقویت می‌کند.

مصرف سیر بطور منظم با تقویت جریان خون از سلامت قلب و عروق حمایت می‌کند. سیر می‌تواند موجب کاهش سطوح کالری بد شود و فشار خون را تنظیم کند. مصرف سیر برای اختلالات متابولیکی و مشکلات تنفسی توصیه شده است. حتی تصور می‌شود که سیر با مهار فعالیت رادیکال‌های آزاد از پیری زودرس پیشگیری و در نتیجه از گسترش چین و چروک و خطوط بر روی پوست صورت جلوگیری می‌کند.

گذشته از تمام فوایدی که مصرف سیر دارد، در این گزارش به این موضوع می‌پردازیم که چرا گذاشتن یک حبه سیر تازه در زیر بالشت به داشتن یک خواب عمیق و آرام کمک می‌کند:

از قدیم مردم برای درمان بی خوابی از شیوه گذاشتن سیر در زیر بالشت استفاده می‌کردند. استنشاق ترکیب گوگردی «آلیسین» سیر اثر آرام بخش دارد که به انسان کمک می‌کند تمام شب را راحت بخوابد. کمی عجیب به نظر می‌رسد که چنین رایحه قوی و متمایزی بتواند آرام بخش باشد اما بسیاری از مردم از این شیوه برای برخورداری از یک خواب خوب استفاده می‌کنند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند کمک کننده باشد این است که این بو می‌تواند راه‌های هوایی مسدود شده بینی را باز و در نتیجه موجب تقویت تنفس شود. همچنین گذاشتن سیر در زیر بالشت موجب می‌شود که فرد کمتر بیمار شود زیرا تصور می‌شود که آلیسین مانع فعالیت دو گروه از آنزیم‌هایی می‌شود که توانایی میکروب‌های عفونی برای تهاجم و زنده ماندن در بدن ناشی از فعالیت آنها است.

همچنین مصرف سیر قبل از خواب نیز همین تأثیر را دارد. با اینکه تحقیقات زیادی در رابطه با سیر و خواب انجام نشده اما مشخص شده است که سیر حاوی مقدار مناسبی منیزیم و پتاسیم، دو ماده معدنی است که نقش مهمی در کیفیت خواب ایفا می‌کنند.

منیزیم با کمک به حفظ سطوح سالم GABA از یک خواب عمیق و آرام حمایت می‌کند؛ GABA یک انتقال دهنده عصبی است که فعالیت نورون‌ها را در مغز و سیستم عصبی مرکزی کاهش می‌دهد و به نوبه خود باعث افزایش آرامش و کاهش استرس می‌شود.

همچنین تصور می‌شود که پتاسیم باعث تقویت خواب عمیق و کوتاه کردن فاصله بیداری تا خواب رفتن شود. البته اگر در رژیم غذایی به اندازه کافی منیزیم و پتاسیم داشته باشیم در آن صورت نیازی به مصرف سیر قبل از خواب نیست.

علاوه بر این اگر بوی سیر برای شما نامطبوع است، می‌توان از مکمل‌های سیر استفاده کرد. البته فواید مصرف مکمل‌های سیر به اندازه مصرف سیر طبیعی نیست اما با این حال مقداری از فواید سیر طبیعی را داراست. با این حال باید توجه داشت که مصرف مقدار زیاد این مکمل‌ها نیز می‌تواند در کارایی برخی داروها اختلال ایجاد کند.

زیاده روی در مصرف سیر باعث سرگیجه، کاهش فشار خون، آلرژی (حساسیت)، و در موارد نادر منجر به خونریزی می‌شود. ‬ ‏همچنین بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین استفاده می‌کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند، زیرا سیر مانع از انعقاد خون می‌شود. ‏از این رو افرادی که جراحی می‌کنند، باید ۷ تا ۱۰ روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند، زیرا زمان خونریزی را طولانی‌تر می‌کند. ‏

مادران شیرده نیز باید در مصرف سیر زیاده روی نکنند زیرا سبب تغییر مزه شیر آنها شده و ممکن است نوزاد از خوردن شیر صرف نظر کند.

منبع: ایرنا

کدمطلب:‍98040909


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا