در هر خانه ایرانی جای گیاهان خالی

در هر خانه ایرانی جای گیاهان خالی

 گیاهان آپارتمانی به عنوان عناصری در محیط زندگی انسان قرار دارند که پلی بین انسان و طبیعت هستند، وجود و سلامت آنها سلامت انسان را در پی دارد. این گیاهان از نظر طبقه بندی شامل طیف وسیعی از گیاهان بومی، غیر بومی، علفی، درختچه ای، کند رشد، تند رشد، گلدار، بی گل، گرمادوست، سرمادوست و مینیاتوری (بونسای) و معمولی را شامل می شوند و ممکن است تنها از یک منظر مورد توجه قرار گیرند و در مورد سایر فواید آنها غفلت شود. به هر حال اطلاع از فواید گیاهانی که در اطراف ماست، موجب افزایش توجه به آنها و به همین ترتیب موجب تأثیر بر سلامت، و کیفیت زندگی خودمان می شود. تعدادی از اثرات مطلوب گیاهان آپارتمانی و خانگی به صورت مختصر در زیر بیان شده است:

تصفیه هوا

همانند سایر نباتات، گیاهان خانگی هم به عنوان تصفیه کننده هوا مورد توجه هستند. این مورد خصوصاً در رابطه با مسائل مربوط به زندگی شهری و آپارتمان نشینی و فضای کوچک اتاق و محل زندگی تأثیر بیشتری خواهد داشت. گازهای مضر که در اثر فرایند تنفس انسان و دیگر منابع تولید کننده در هوا منتشر می شوند، توسط گیاهان جذب و در عوض اکسیژن به محیط داده می شود. تقریباً تمام گیاهان این خاصیت را در خود دارند. گیاهانی که تعداد برگ زیاد و رشد سریعتری دارند توانایی بالاتری در تصفیه هوا دارند.

 عطر دلپذیر

به جای استفاده ازر عطر و رایحه های مصنوعی که اثرات سویی بر سلامت دارند، می توان از گیاهانی استفاده نمود که به صورت طبیعی عطر خود را در فضای خانه پراکنده می کنند. گیاهانی از خانواده شب بو در این مورد عمومیت بیشتری دارند. می توان گیاه “پیچ امین الدوله” را مثال زد و یا حتی گیاهان خوراکی مانند “شاهی” و “تربچه” از مواردی هستند که بو و رایحه خود را در شب هنگام انتشار می دهند. گل بابونه، گل محمدی، بیدمشک و سنجد رایحه دل انگیز و آرامبخشی در فضا پراکنده می کنند.

ضد عفونی کننده هوا

امروزه بحث «فیتورمیدیشن» و یا «گیاه پالایی» به عنوان موضوعات جدیدی مطرح شده که در آن گیاهان به پاکسازی محیط (هوا و خاک) کمک می کنند. در خصوص گیاهان خانگی و آپارتمانی هم این موضوع وجود دارد که گیاهانی از طریق جذب عناصر مضر و سمی موجب بهبود هوای منزل می شوند. پخت و پز خصوصاً غذاهای سرخ کردنی با انواع روغن های ناسالم موجب انتشار مواد سمی در فضای خانه می شود. گیاهانی مانند “عنکبوتی” این توانایی پاکسازی هوا را دارند. البته در فضایی که این گیاهان رشد دارند، بهتر است اجزای گیاهی آنها مورد مصرف قرار نگیرد. انواع رز مثل گل محمدی، دی اکسید گوگرد (So2) را در نسوج خود تثبیت می کنند.

ایجاد آرامش

گیاهان از طریق اثرات مثبتی که بر روی فضای خانه دارند باعث می شوند که خستگی و استرس های بی مورد از افراد دور شود و در بعضی موارد، رایحه و بخارهایی که از گیاهان ساطع میشوند موجب آرامش و آسوده خاطری می شود و اموری مانند خواب هم لذت بخش تر و بدون استرس خواهد بود. گونه هایی مانند اسطوخودوس و یا انجیر زینتی گریان از جمله این گیاهان هستند. بر اساس تحقیقات، بهبود بیمارانی که در اطراف آنها گیاه وجود دارد سریع تر انجام می شود. گیاهی مانند بنفشه آفریقایی از اینگونه مثال ها می باشد.

تعدیل رطوبت هوا

گیاهان در زمانی که در محیط خشک قرار داشته باشند، رطوبت اندام های خود را به صورت قطرات کوچک آب و یا بخار از روزنه های خود خارج می کنند که این امر در خصوص گیاهان آپارتمانی موجب ایجاد یک تعادل رطوبتی در فضای خانه می شود. هوای خشک که مثلاً کمتر از 20 درصد رطوبت داشته باشد تنفس را سخت و مشکلات دیگری را در پی دارد. گیاهانی که برگهای آنها به صورت چرمی نمی باشد این نقش را بهتر ایفا می کنند. گیاه نخل “آرکا” نمونه ای از گیاهان تعدیل کننده رطوبت محیط می باشد.

دکوراسیون و تزئینات

اگرچهدر اکثر موارد گل و گلدان را تنها با هدف تزئینات و دکوراسیون داخلی استفاده می کنند اما می توان گفت که این مورد از نظر اهمیت در رتبه آخر قرار می گیرد. با این حالب لازم نیست تا هزینه زیادی شود تا از مصنوعات شیمیایی که نه تنها مفید نیستند بلکه معمولاً مواد سمی را نیز به محیط اضافه می کنند، استفاده شود. گونه هایی که در طول یک سال گل و بذر هم تولید می کنند زیبایی محیط را دو چندان می کنند.

به عنوان غذا

حتماً لازم نیست که سبزیجات مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند، از دیگر فواید گیاهان خانگی تولیدات آنهاست این گونه گیاهان بسته به علاقه و مورد طبع بودن افراد می توانند مورد استفاده قرار گیرند. بذر بسیاری از گیاهان که علاوه بر زیبایی از نظر غذایی مهم و قابل مصرف هستند در مکان های بذر فروشی وجود دارد. گیاهان می توانند از انواع چند ساله (گل گاوزبان و رزماری) و یا یکساله (بابونه) و دوساله (مغربی) باشند.

به عنوان گیاه دارویی

تقریباً تمام گیاهان دارای خواصی هستند و با توجه به اینکه گیاهان آپارتمانی هم از این مورد مستثنی نیستند می توان در موارد درست و صحیح و به جا و به مقدار متناسب از آنها استفاده کرد. مصرف آنها ممکن است حالت پیشگیرانه و یا ممکن است درمان کننده باشد.

البته باید توجه داشت که استفاده از چنین گیاهان هم باید زیر نظر کارشناس مربوطه و به نحو درستی انجام شود. گیاهان دارویی مانند رزماری، اسطخوخودوس، گل محمدی، کرچک و ختمی حدود تحمل نسبتاً خوبی به شوری، خشکی و قلیایی بودن خاک دارند بنابراین از گزینه های مطلوب برای پرورش هستند.

با توجه به آنچه بیان شد، در صورت تمایل به استفاده از گیاهان لازم است اطلاعاتی هر چند بسیار ناچیز در مورد گیاهان و محیط آنها داشته باشید و برای همین منظور اطلاع از چگونگی کشت و نگهداری و یا مصرف گیاهان نیاز است تا به کارشناسان متخصص در این زمینه ها مشورت نمایید.

منبع: فصلنامه حکیمانه، سال دوم، شماره ششم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا