دیدگاه علما و بزرگان درباره طب اسلامی – بخش بیست و دوم: حجت السلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا

حجه السلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا(1)

اگر بخواهیم درطب اسلامی هم کار کنیم، در صورتی پذیرفته است که مقاله برود غرب! شما اگر به حوزه سخت افزارانه علم نپردازید (در جایی که معنی و محتوا حرف اول را می زند) و بسوی محتوا نگاه نکنید و محتوا را بدست بازار بدهید که برنامه ریزی های فرهنگی شما، و مرجعیت با همان کانون های غربی باشد و حتی سخت افزاری مراتب علمی خودتان را بگونه ای سمت و سو بدهید که نرم افزاری های آنها را اعتبار ببخشد، – مثلا بگویید مراتب استادی و استادیاری جز با نوشتن چند مقاله در ژورنالهای علمی خارجی و مقبولیت یافتن درنزد آنها ممکن نیست! – نتیجه این می شود که اگر بخواهیم در طب اسلامی هم کار کنیم، در صورتی پذیرفته است که مقاله برود آنجا… غرب در تجدید حیات خودش هم آمد ریشه زد و ذخیره های علمی دنیای اسلام را شروع کرد تصفیه کردن. ما اگر می خواهیم نرم افزار علمی متناسب با خومان را داشته باشیم و با اینکه در صد سال اخیر همه علوم کاربردی خودمان را با آوردن نظام علمی جدید از غرب گرفته ایم و علوم کاربردی خودمان را رها کردیم و از دست دادیم و یک پزشکی داشتیم که هزار سال سابقه داشت و تا سیصد سال در غرب متون دانشگاهی شان بود، اینها را رها کردیم و آمدیم در مذلبه ای پزشکی جدید که بر مدار دارو و سرمایه داری می چرخد و با این کار تمام آموزهای خودمان را رها کردیم.

اگر دانشمندان به حقایق دین توجه داشته و به درمان طبیعی قائل شوند، آن حقایق پنهانی که غبار فراموشی، چهرۀ آن را پوشانده، بار دیگر آشکار می گردد و دیگر نیازی به طب وارداتی از خارج پیدا نمی شود. درمان طبیعی اضافه بر اینکه بشر را از مخارج بیهوده آسوده می سازد، آنان را از خوردن داروهای زیان بخش نجات داده و از کابوس وحشت زای عمل جراحی دور می کند. درمان طبیعی، قدرتهای شگفت انگیز راکه دست قدرت در نهاد ما به ودیعه گذاشته به کار انداخته، آنها را برای دفاع از امراض تقویت می کند؛ و می توان گفت: اگر ما به گفتۀ دین عمل کنیم، کمتر بیمار می شویم.

طب سنتی مابه عنوان یک مکتب دارای مبانی معرفتی خاص خود، شامل جهانبینی، انسان شناسی و.. است و احیای این میراث ارزشمند منوط به احیای این پیش زمینه است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:

این مکتب پزشکی با توجه به مبانی انسان شناسی خود، انسان را یک موجود مرکب حقیقی می داند و در درمان بیماریهای او به تمام ابعاد وجودی انسان نظر دارد. رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: تفکیک دو حوزه طب سنتی با طب مدرن، درعین حفظ ارتباط بین این دو شاخه از علم پزشکی و توجه به پیوستهای اخلاقی، حقوق و فقهی این دو شاخه، هم از لوازم این کار مهم است.


(1)  عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: هفته نامه پنجره و خبرگزاری دانشجویان.
گردآوری: هیات تحریریه احیای سلامت

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا