هرنوع هجمه به علوم جدید و قدیم، خطای راهبردی غیرهوشمندانه است

اقدام نسنجیده و غیر هوشمندانه یکی از حکمای عرصه طب اسلامی در آتش زدن یک کتاب علمی دانش پزشکی نوین، متاسفانه موجبات هجمه های گسترده ای را به این شاخه مهم از تمدن نوین اسلامی فراهم آورد. پرواضح است که طب ایرانی – اسلامی، طب نوین پزشکی را طب مکمل می داند و تقابلی با آن نداشته است. یقینا هر گونه تقابل سازی میان این دو رشته باعث افزایش هزینه ها و خسارات برای نظام درمان و سلامت کشور می شود. معتقدیم حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی نیازمند بهره گیری از تمامی دانش ها و فنون است و نظام جمهوری اسلامی بستری مناسب برای تبلور جهش علمی  در این حوزه را فراهم ساخته است. بر این اساس  هراقدامی که نتیجه آن  دوگانه سازی و افتراق در عرصه طبی کشور باشد خطایی راهبردی و نابخشودنی است. آنچه در کرسی های علمی و نظری در خصوص نتایج و روش های طب نوین ارایه میگردد نیز روشی معمول در حوزه دانش است که از دوران کهن تاکنون زمینه بالندگی علمی کشور را فراهم آورده است. بر اساس این اصل منطقی، تمامی علوم می بایست جنبه نقّادی، خود اصلاحی و در نتیجه بهبود روش ها را در نظر بگیرند.

 آتش زدن کتب علمی و هرنوع اقدام بازدارنده ای در مسیر پیشرفت تمامی علوم و فنون، امری نکوهیده است و جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران ضمن محکومیت این اقدامات، خواهان خویشتن داری ، مدارا و هم افزایی در عرصه علمی است.

 تلاش های مجدانه اطباء و حکما همواره در جهت مقابله با غرض ورزی ها و احیای سنت کهن طب جامع یا طب اسلامی – ایرانی بوده و جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران نیز هرگز اجازه نخواهد داد تا توطئه ها باعث تفرقه در میان دوستداران و بزرگان این سنت کهن ایرانی- اسلامی شود. هم اندیشی و وحدت در شرایط کنونی از ضروری ترین کنش ها در نیل مقابله با بدخواهی هاست.

گفتنی است در جهت اثبات رویکرد منطقیِ تعامل مابین طب جامع و مدرن، برگزاری اولین کنفرانس بین المللی طب اسلامی – ایرانی در  تابستان 98  در دانشگاه تهران برای بازشناسی و ترویج این علم در جامعه، بود. استقبال گسترده حکما، اطبا و پزشکان از داخل و خارج از کشور نشان از جایگاه والای طب اسلامی – ایرانی داشته و دارد. هدف این کنفرانس ایجاد وحدت و اتحاد میان فعالان طب اسلامی – ایرانی و ایجاد گفتمان با پزشکی نوین بود که این مهم به خوبی حاصل شد. امید است که در سالهای آتی نظاره گر چنین تحولات علمی به نفع عامه مردم باشیم.   انشاءالله

                                                                                            جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران

                                                                                                             روابط عمومی

http://hamiyanekeshavarzi.ir/wp-content/uploads/2020/02/ja-at-714x1024.jpg

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا