آیا می دانید کاربرد اصلی کفگیر، گرفتن کف از روی غذای در حال پخت است

با کاربرد اصلی کفگیر آشنا شوید آیا می دانید کاربرد اصلی کفگیر، گرفتن کف از روی غذای در حال پخت است

“هنگام طبخ غذا کفِ برآمده از مواد غذایی را بگیرید”
کفگیر قاشق بزرگ مشبک با چندین سوراخ کوچک است که بدان کف چیزی را گیرند، یکی از آلات مطبخ با سوراخ های کوچک است. در گذشته مرسوم بود که کفگیر آهنین به نام حسوم را در دیگ مسی قرار می دادند و آش یا خورش را با آن به هم می زدند.
در کتاب های آشپزی کهن به نکته بسیار مهمی که همواره اشاره می گردد، گرفتن کف غذا هنگام جوش آمدن غذا و در حین طبخ است. کسانی که آشپزی می کردند همواره هنگام سرکشی و رسیدگی به غذا ابتدا کف روی آن را می زدوده اند و یا هنگام اضافه کردن هر مواد غذایی ملزم به گرفتن کف غذا که در اثر افزودن مواد گوناگون به غذا ایجاد می شد، بوده اند.
که خود بیانگر آن است که این نکته کوچک خود یک راز مهم در آشپزی و طبخ غذا بوده است.
در کتاب سفره اطعمه که مربوط به آشپزی در دوران قاجار است هم هنگام آموزش و طریقه طبخ هر غذا به گرفتن کف غذا اشاره می نماید. در ذیل مثالی ذکر می گردد:
“و آن چنان باشد که گوشت را خوب شسته و آب را جوش آورده و گوشت و نخود را درآن ریخته یک دانه پیاز کوچک هم در آن انداخته، بپزند، اما گوشت را که انداختند هر چه کف کند باید از رویش بگیرند، اگر آب جوش نباشد گوشت اندازند خونابه پس دهد و آبگوشت سیاه شود….”«سفره اطعمه و اشربه، ص 42، نسخه خطی»

تذکر:
– کف حاصل از پخت گوشت باید کاملا از اول پخت گرفته شود تا وقتی که دیگر تولید کف نکند.
– بهتر است قبل از اضافه کردن گوشت؛ آنرا داخل ظرفی حاوی آب ریخته و بعد از جوش آمدن آب؛ کل آب را دور ریخته و گوشت را داخل قابلمه اصلی بریزید.
بر خلاف تصور عموم خاصیت گوشت با ریختن آب جوش آمده اولیه آن کم نخواهد شد.

تدوین: هیات تحریریه احیای سلامت

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با عرض سلام و ادب.
    از همه شما خوبان بویژه جناب دکتر کمال تشکر را دارم که در راستای احیای سلامت جامعه و تغییر سبک زندگی مردم عزیز ما تلاش می کنید.
    بنده مدتی است که دنبال راهی هستم برای پاسخ به سوالات و شبهات پزشکی خودم. اما تا کنون موفق نشدم.
    شماره ای که درج شده در سایت مثل اینکه فقط از طریق تلگرام امکان ارتباط وجود دارد. اگه امکانش هست از طریق سروش یا ایتا بنده رو در گروهی عضو کنید تا بتوانم مشکلات طبیم رو مرتفع کنم.
    ممنون از لطف تون

    1. با سلام و‌احترام
      به شماره ای که مربوط به تلگرام میباشد پیام دهید و لینک گروه های سروش را بگیرید
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا