آنتی بیوتیک‌ مانع عملکرد صحیح سلول‌های ایمنی می‌شود

آنتی بیوتیک‌ مانع عملکرد صحیح سلول‌های ایمنی می‌شود

محققان دریافتند با وجود تاثیر مثبت آنتی‌بیوتیک‌ها در مقابله با عفونت‌ها و باکتری‌ها در بدن، این داروها موجب کاهش توان سلول‌های ایمنی در مبارزه با باکتری‌ها می‌شوند.
به گزارش ساینس دیلی، در این تحقیقات موش‌های آلوده به باکتری E. coli با استفاده از آنتی‌بیوتیک سپروفلوکساسین تحت درمان قرار گرفتند. هنگام بررسی تغییرات بیوشیمیایی در بدن موش‌ها مشخص شد متابولیت هایی که سیستم سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کنند دستخوش تغییر شده‌اند و در بافت بدن موش به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که مستقیما موجب مقاومت باکتری در برابر سیپروفلوکساسین می‌شوند.
علاوه بر این، آنتی‌بیوتیک به‌واسطه محدود کردن فرایند تنفس در سلول‌های ایمنی موش، موجب ضعف این سلول‌ها در مقابله با E.coli می‌شود. در واقع ماکروفاژها که سلول‌های سفید و بزرگ خون هستند، توانایی خود را در کشتن باکتری از دست دادند.
بر اساس این تحقیقات تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها بر فرآیندهای شیمیایی سلول‌های بدن بیش از چیزی است که پیش از این تصور می‌شد. این واقعیت می‌تواند میزان تاثیرگذاری درمان‌های دارویی را کاهش دهد. همچنین در صورتی که علت این امر به درستی شناسایی شود، زمینه مقابله با مقاومت دارویی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها نیز فراهم خواهد شد.
به گزارش ایرنا، محققان در تلاشند تا مطالعات خود را در مورد سایر جانوران و البته سایر انواع آنتی‌بیوتیک‌ها توسعه دهند. همچنین برای اطلاع از نحوه تاثیرگذاری آنتی‌بیوتیک‌ها بر بدن انسان، تحقیقات بیشتری لازم است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell Host& Microbe منتشر شده است.

کد مطلب: M96091703

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا