بیانیه جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ایجاد اتحادیه مستقل عطاران

بیانیه جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ایجاد اتحادیه مستقل عطاران
عطار و طبیب دو بال یک پرنده هستند و نباید آنها را جدا از یکدیگر دید. طب ایرانی و اسلامی قدمت چندهزار ساله دارد و این قدمت برای عطاری نیز صادق است. این دو بخش مهمی از تاریخ و تمدن سرزمین مان به شمار می روند. زمانیکه از عطاران سخن به میان می آید، تداعی بخش مکانی برای درمان و التیام دردهای روحی و جسمی است. اهمیت آن به حدی است که بزرگان و سرشناسان بسیاری در این حرفه فعالیت داشته و دارند و آن را امری مقدس و دارای پشتوانه حرفه ای می دانیم. چرا انسان ها در بدو ورود به عطاری ها فکر خروج فوری نیستند، چیزی که در مورد داروخانه ها بلعکس است.
یعنی ناخواسته جسم انسان محیط عطاری ها را برای خویش خوشایند می داند و ترجیح می دهد مدتی در آن محیط به نفس کشیدن و تماشای آنچه موجود است را بگذراند! چرا که این محیط با وجود انسان سازگار است.
سنت و فرهنگ مربوط به طب ایرانی و اسلامی و عطاران و اقبال مردم به آنها در تاریخ چند سده اخیر با خون دل و همت و پشتکار حکما و اطبا و دوافروشان حفظ شده است. هجوم استعمار در چند قرن گذشته و تلاش آنها برای نابودی طب ایرانی و صنوف مرتبط به آن، چنان بر پیکره این فرهنگ و سنت ضربه زد که پیامدهای آن را تا به امروز نیز حس می کنیم.
یکی از این پیامدها، ناآگاهی و دشمنی های پیدا و پنهان با صنف عطاری است. با وجود چند هزار سال قدمت و همچنین اقبال عمومی، این صنف، بد سرپرست و به بیان دیگر بی سرپرست است. شایسته است پرچمداران طب ایرانی و اسلامی، تولیت این بخش را برعهده داشته باشند نه سیگارفروش ها و موادشوینده فروش ها. اساساً کارهای بزرگ را نباید به آدم های کوچک سپرد و بانیان اصلی عطاران می بایست از بزرگان حکمت و طبابت طب ایرانی و اسلامی باشند. کسانی که سکان هدایت این طب را قرن هاست بر دوش دارند و با تمامی جفاها و خیانت ها، توانسته اند این سنت تمدنی و اسلامی را حفظ و سینه به سینه به نسل های بعد منتقل کنند.
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و پیگیری هایتان درباره ارتقاء جایگاه طب ایرانی و اسلامی در نظام سلامت کشور، همانگونه که مستحضر هستید، عطاران ذیل اتحادیه عطاری ها،
سقط فروشان، فروشندگان مواد شوینده و کالای دخانی تعریف شده اند. توهین این چنینی به فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی را چگونه می توان تفسیر کرد. سیگار فروش و عطاری چه خط و ربطی با یکدیگر دارند؟ کسی که گیاه دارویی به دست مردم می دهد، چرا باید امورات اداری و کسب و کارش زیر نظر اتحادیه ای باشد که مربوط به مواد شوینده و دخانی نیز هست؟ این نوع دشمنی با صنف عطاری از کجا نشأت گرفته است؟ صنفی که به عنوان بازوان قدرتمند طب ایرانی و اسلامی محسوب می شوند، نباید تحت نظر حکما و اطبای آن باشد؟ آیا نباید ردپای فرهنگ استعماری و غربی را در چنین سازماندهی ها و چینش هایی جستجو کرد؟ فرهنگی که کمر به نابودی فرهنگ ایرانی و اسلامی بسته است و از هیچ اقدامی برای رسیدن به این هدف فروگذار نمی کند.
چرا دشمنان و برخی از رسانه ها و مسئولان ناآگاه به دنبال بدنام کردن عطاران هستند و اگر یک اقدام اشتباه در یک مغازه عطاری صورت بگیرد، آن را به تمام صنف عطاری نسبت می دهند؟ هیچ از خودتان سؤال کرده اید اگر فرد در عطاری اشتباهی بکند، رئیس آن صنف هیچگاه دفاعی نمی کند و در صحنه نیست! چرا که یک رئیس دخانی یا مواد شوینده فروش، علمی برای دفاع از عطاران ندارد.
پیشنهاد می کنیم برای ایجاد یک ساز و کار مستقل و حمایتی با نظارت های تخصصی و حرفه ای، اتحادیه عطاران به صورت مستقل تشکیل شود و یا آنکه از اتحادیه موجود، دیگر بخش ها جدا شوند و برای خود اتحادیه تشکیل دهند و حکما و اطبا و برجستگان طب ایرانی و اسلامی و تولیدکنندگان برجسته گیاهان دارویی و دواشناسان، از اجزای اصلی این اتحادیه باشند و سیاست های اصلی را آنها پیشنهاد داده و تصویب کنند.
همچنین از نمایندگان محترم مجلس شواری اسلامی درخواست می نماییم اتحادیه عطاران به صورت مستقل و مانند گذشته در طول تاریخ و جدا از سایر صنوف باشد. بدون شک، استقلال اتحادیه عطاران باعث رشد و بالندگی و همچنین نظارت های دقیق تر و مقابله با سوء استفاده ها خواهد بود.

جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران
دبیرکل

 

منبع: سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران   

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا