روش تخمدان(مکان بذر گیری)

در مناطق گرمسیر اول بهمن ماه، در هوای معتدل، از بیستم بهمن تا دهم فروردین بذر را پرورش می دهند، در کرت های بسته شده می ریزند، با دست یا با بوته خار بذر را با خاک مخلوط می کنند و بلافاصله آب صاف و بدون هیچ گلی که در آب نباشد بر روی کرت ها می ریزند.

جلوی کرت ها را کمی گود می کنند که آبی که قرار است داخل کرت برود اگر گل همراهش است در آن گودال ته نشین شود و آب صاف و زلال برروی کرت ها برود.

باید مراقب باشند که آب در کمال صافی باشد که اگر تیره باشد باعث خرابی وفساد بذر می شود.

بعد از دادن آب، به محض اینکه زمین حال آمد یعنی بتوان در زمین قدم برداشت، از صحرا خار بسیار جمع می کنند و بر روی کرزه ها می اندازند برای اینکه کف کرت ها را سایه بیندازد و اگر بعد از انجام این کار آب به زمین دادند اشکالی ندارد و حتی بهتر هم است.

آخر فروردین ماه که هوا ملایم و گرم شد و بذرها رشد کردند و بلند شدند، خارها را بر می دارند و از روی زمین خارج می کنند.

هر پنج روز یا شش روز یک بار به بذرها آب می دهند تا سبز شود، زمانی که سبز شدند سه روز یک دفعه به زمین آب می دهند و این کار را تا زمانی که در بذرها چهار برگ سبز شود و ظاهر شود، آن وقت آب را هر سه یا چهار روز یک دفعه تکرار می کنند تا زمان برداشت محصول.

زمین مرغوبی را به مقدار لازم شخم می زنند، از کود سه ساله گاو یا گوسفند بسیار فراوان استفاده می کنند.

هرگاه کود تازه و نو باشد گیاه از جای خودش خارج می شود و یا گرم می گذارد.

زمین را چهار بار شخم می زنند و یا با بیل کاملا بیل می زنند، بعد کرت های کوچک می بندند وکلوخ ها را نرم و هموار می نمایند، مجددا کف کرت ها را با بیل زیر و رو می کنند، صاف و هموار می کنند که خاک آنها کاملا نرم و ملایم شود.

هر زمان ضعفی در گیاه مشاهده شود، کود کبوتر یا خفاش می دهند و سایر کودهای کهنه را تهیه می کنند و نرم و پاک می کنند و بر روی آن گیاه می ریزند و فوراً آبیاری می کنند.

هرزمان که موعد منتقل کردن وکاشتن گیاه در مکان دیگری رسید، با دست از روی زمین می کنند، البته کاملا از ریشه ودر ظرفی که پر از چوب وترکه کرده باشند قرار می دهند وبه محل مورد نظر انتقال می دهند ومی توانند تا جایی که گیاه خشک نشود در مسیر انتقال دهند.

قاعده وقانون طولکی که همان دست نشان کردن و کاشت نشاء است را می گویند، این است که زمین مرغوبی به اندازه ی زراعت مشخص می کنند،

از کود کهنه پوسیده پر می کنند و شخم می زنند و به دقت تمام کلوخ ها را نرم می کنند، در زمین لوله های آب قرار می دهند که به این کار پله بند می گویند.

هر روزی که قرار است نشاء ها کاشته شوند داخل لوله ها را پر از آب می کنند و با وجود آب در لوله ها، بذرهای سبز شده را می آورند و در دو ظرف لوله ها در قسمت بالای آنها می کارند و خاک خشکی را از قسمت دیگر زمین پای نشاء ها می ریزند و خاک را فشار می دهند تا خاک محکم شود و به ریشه ها هوا نرسد.

از زمان تهیه بذر در محل کشت هر وقت که باران ببارد و زمین را خیس و مرطوب کند از آبی که طبق مقرر به زراعت می دادند دست نگاه می دارند. هدف این است که زمین این گیاه همیشه با رطوبت و نم باشد.

 مفاتیح الارزاق، ج۲، ۵۷۳

برگرفته از سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران                   


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا