نخود یک دانه کامل غذایی

زهره مرتجی، عضو دفتر طب سنتی ایران و متخصص طب سنتی :

نخود به دلیل دارا بودن اسید فولیک و آهن بالا در میان حبوبات، براي بیمارانی که مشکل کم خونی دارند بسيار مفيد است. همچنین نخود سرشار از ویتامین‌های گروه B است که در رفع خستگی‌ های مفرط و ریزش مو تاثير بسزاي دارد.

نخود دارای ميزان بالايي منیزیم است که اين ماده باعث تسریع در انتقال کلسیم به بافت‌های استخوانی می‌شود؛ به همین دلیل اسپاسم بیمارانی که مشکل عضلانی دارند را رفع می‌کند.

نخود پخته برای درد‌های ریوی مفید است تا آنجا که در طب مکمل از آن به عنوان غذای ریه یاد می‌شود. ضمن اینکه رفع کننده ضعف و بازگشت قوای بدن بهبود یافتگان کرونایی است.

در طب مکمل، از حرارت غریزی یا انرژی زا صحبت به میان می‌آید که نخود از جمله حبوباتی است که ضمن انرژی زا بودن، قوای بدن را به روز رسانی می‌کند؛ به طور کلی در میان مراجعان هم به کسانی که همواره احساس ضعف دارند، استفاده از نخود را توصیه می‌کنیم.

استفاده از نخود به صورت غذایی با عنوان «نخود آب» که در برخی شهر‌های شمالی و جنوبی طبخ و از نخود و ادویه‌های خاص تهیه می‌شود، نسخه سالم تری نسبت به فلافل است و مواد غذایی بهتری دارد.

از دلايل تاثير مصرف نخود در کاهش وزن مي توان به ملین بود آن و کمک به پاکسازی روده‌ها اشاره کرد. همچنين به افرادی که به مشکلات کبدی مبتلا هستند و نیاز به پاکسازی کبد دارند توصيه مي شود که از نخود براي پاکسازي کبد خود استفاده نمايند.

فلافل به دلیل دارا بودن نخود، ریزمغذی‌های مفیدی دارد ضمن اینکه علاوه بر در دسترس بودن و قیمت مناسبی که دارد، استقبال فرزندان از آن بیشتر از آب نخود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا