توصیه بهداشتی: عادت‌هايي که به ضرر مغز تمام مي‌شود

از افراط در مصرف شکر و گوشت تا عادت به آدامس و فست‌فود

حتما شما هم اين باور قديمي‌ها را شنيده‌ايد که مي‌گويند «پنير خالي نخور؛ خنگ مي‌شي!» اما آيا واقعا خوردن پنير سرشار از کلسيم، بدون نان و گردو يا هر چيز ديگري باعث خنگ‌شدن ما مي‌شود؟ به هر حال اگر دوست داريد با ليست خوراکي‌هاي دشمن ذهنتان بيشتر آشنا شويد با ما همراه باشيد.

1. شکر

در اينکه شيريني شکر باعث محبوبيت آن در ميان بسياري از مردم جهان شده است، شکي نيست اما نتايج تحقيقات اخيري که روي موش‌هاي آزمايشگاهي انجام شده، نشان مي‌دهد که وقتي به موش‌هاي آزمايشگاهي براي مدت زمان مشخصي شکر حل شده در آب را خوراندند، اين موش‌ها در پيدا کردن مسيرهاي صحيحي که در گذشته آنها را طي مي‌کردند، دچار مشکل و فراموشي شدند. اين امر به محققان ثابت کرد که مصرف بالاي شکر در موش‌هاي آزمايشگاهي مي‌تواند باعث پايين آمدن قدرت يادگيري و از دست رفتن حافظه به خاطر سپردن وقايع در آنها شود. جالب است بدانيد وقتي گروهي ديگر از موش‌ها با شکر محلول ترکيب شده با اسيدهاي چرب امگا3 تغذيه شدند نه تنها حافظه‌شان کند نشد بلکه قدرت يادگيري‌شان بالاتر هم رفت. اين مساله نشان‌دهنده تاثير مثبت مصرف امگا3 بر مغز بود.

با اين همه، اين حرف‌ها به هيچ‌وجه به معناي تأييدي بر حذف مطلق کربوهيدرات‌ها از رژيم غذايي نيست چون پژوهشگران دانشگاه تافت بر اساس مطالعه‌اي که روي 19 زن 22 تا 55 ساله انجام داده‌اند، به اين نتيجه رسيده‌اند که ارتباط معناداري بين کمبود دريافت کربوهيدرات‌ها و کاهش قدرت حافظه وجود دارد. دليل اين مساله هم نقش اساسي کربوهيدرات‌ها به‌عنوان سوخت مورد نياز مغز است. بنابراين بهتر است به جاي حذف اين گروه از مواد غذايي، انواع سالم‌تري از آنها (کربوهيدرات‌هاي پيچيده) مانند نان‌ها، ماکاروني‌هاي سبوس‌دار و برنج قهوه‌اي را در رژيم روزانه‌تان داشته باشيد.

2. گوشت و کره

بر اساس نتايج تازه‌ترين پژوهش‌هايي که پژوهشگران دانشگاه‌ هاروارد انجام داده‌اند رژيم‌هاي غذايي سرشار از چربي‌هاي اشباع‌شده، مي‌توانند بر عملکرد مغز تاثير منفي بگذارند. اين محققان به مدت 4 سال مطالعه‌هاي خود در اين زمينه را روي 6 هزار زن آمريکايي متمرکز کردند و در نهايت متوجه شدند زناني که گوشت و کره بيشتري را در برنامه غذايي خود گنجانده‌اند به مراتب از حواس‌پرتي و ضعف حافظه بيشتري نسبت به سايرين رنج مي‌برند. در مقابل آن گروه از زناني که رژيم غذايي خود را بر پايه چربي‌هاي چندزنجيره‌اي غيراشباع (مانند روغن زيتون) چيده بودند، حافظه و قدرت يادگيري بسيار بالايي داشتند. اين پژوهشگران به تمامي افراد توصيه کردند که مصرف روغن‌هاي گياهي، سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه، ماست، شير و پنير را تا حد امکان جايگزين گوشت و کره کنند.

3. آدامس

تعجب نکنيد. آدامس هم جزو خوراکي‌هايي است که مصرف بالاي آن مي‌تواند باعث کندي ذهن ما شود. دانشمندان انگليسي معتقدند که بسياري از افراد عادت دارند هنگام درس خواندن يا حتي نگاه کردن به سي‌دي‌هاي آموزشي آدامس بجوند. اين جويدن آدامس باعث مي‌شود که تمرکز کامل مغز از روي يادگيري برداشته و مقداري از توجه به سمت جويدن آدامس کشيده شود. به همين خاطر آنها مي‌گويند جويدن آدامس در طول يادگيري با روش‌هاي مختلف مي‌تواند تاثير منفي و مخربي بر حافظه کوتاه‌مدت افراد داشته باشد. در عوض، داشتن خواب و نوشيدن آب کافي در طول روز در کنار انجام دادن ورزش‌هاي مغزي (مانند حل کردن جدول) مي‌تواند تاثير مثبتي در بهبود عملکرد مغز و تقويت حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت افراد داشته باشد.

4. فست‌فود

آيا مي‌دانيد مصرف هله‌هوله‌هاي مضري مانند چيپس، پفک و حتي پيتزا مي‌تواند تاثير منفي بر ذهن کودکان داشته باشد؟ مطالعه‌اي که در سال 2011 روي حدود 4 هزار کودک انگليسي صورت گرفت، نشان داد آن گروه از کودکاني که به خوردن انواع فست‌فودها و خوراکي‌هاي چرب عادت دارند از نظر بهره هوشي(IQ) 5 سال عقب‌تر از کودکاني هستند که رژيم غذايي سالمي داشتند. بر اساس اعلام مجله تايم، ثابت شده که مصرف بالاي غذاهاي چرب و فرآوري شده مي‌تواند بر سلامت و قدرت کلامي کودکان هم تاثير منفي بگذارد و آنها را با مشکلاتي مانند دير حرف زدن يا لکنت زبان مواجه کند. به همين دليل محققان به تمام والدين توصيه مي‌کنند گوشت‌هاي تازه را به جاي انواع ناگت‌ها و همبرگرها در برنامه غذايي کودکانشان بگنجانند و به جاي چيپس، پفک و شيريني آنها را به خوردن ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه در کنار انواع مواد لبني تشويق کنند تا بهره هوشي آنها و جامعه روزبه‌روز بالاتر رود.

منبع: WebMD

ترجمه : سارا مفید

 

درج شده در: هفته نامه سلامت – شماره 409


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا