مصرف قلیان با توجه به مواد موجود در تنباکوی مصرفی،سکته مغزی را در جوانان ایرانی افزایش داده است

?مصرف قلیان، سکته مغزی را در جوانان ایرانی افزایش داده است

رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت: مصرف قلیان که امروزه در میان جوانان و نوجوانان رواج زیادی پیدا کرده، سکته مغزی را در بین آنان افزایش داده است.

بابک زمانی افزود: نوجوانان و جوانانی که در مکانهای بسته قلیان می کشند، خطر ابتلا به سکته مغزی در آنها افزایش می یابد و باید اقدامات پیشگیرانه از سوی دست اندرکاران امر در این زمینه انجام شود.

وی اظهار داشت: مواد موجود در تنباکوی مصرفی قلیان حاوی 400 نوع ماده سمی است که باعث افزایش فشارخون و منجر به سکته مغزی می شود.

زمانی ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر 100 هزار نفر در کشور، 150 نفر هر سال دچار سکته مغزی می شوند و این مساله ارتباط مستقیمی با مصرف قلیان، سیگار و فشارخون بالا دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نوجوانان و جوانان با مصرف قلیان در سنین پایین در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند، ضرورت دارد دولت مصرف این ماده دخانی را در مکانهای عمومی ممنوع اعلام کند.

به گفته وی، انجمن سکته مغزی ایران کمپین «قلیان ها را گلدان کنیم»، راه اندازی کرده و از هنرمندان و افراد سرشناس خواسته است تا در این زمینه تبلیغات متعددی انجام دهند و مخالفت خود را با مصرف بی رویه قلیان به عموم مردم اعلام کنند.

زمانی تصریح کرد: از مردم به ویژه نوجوانان و جوانان درخواست داریم که برای مصرف قلیان در محیط های بسته از جمله رستورانها مراجعه نکنند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه فشارخون بالا از عوامل خطر ابتلا به سکته مغزی است، از دولت خواسته شده مصرف نمک را در کارخانه های مواد غذایی کاهش داده و میزان نمک هر محصولی را روی بسته بنویسند تا فرد مصرف کننده از میزان نمک موجود در آن ماه مطلع باشد.

به گزارش ایرنا، شیوع سن ابتلا به سکته مغزی در ایران 10 سال پایین تر از سایر کشورهاست، به طوری که اکنون سن ابتلا به این بیماری در کشورمان حدود 50 سال است، در حالی که سن بروز سکته های مغزی در سایر کشورها بالاتر از 60 سالگی است.

پی نوشت: آیا می دانید که قلیان وسیله درمانی جهت رساندن دود دارو به اعماق ریه است؟

در گذشته بر سر قلیان به جای تنباکو، شنگرف (یک ماده معدنی) می گذاشتند و با استنشاق آن بیماری سیفلیس را درمان قطعی می نمودند.

(تا همین ۶۰ سال پیش هم در تهران این نوع درمان رواج داشت.)

بهترین نوع ورزش ریوی استفاده از قلیان به شیوۀ بومی بوده است تا با چنین وسیلۀ ساده ای آتش گرم همراه با دود داروها از داخل آب عبور کند و بدون اینکه قطرۀ آب وارد دهان گردد، دود تغییر مزاج یافته، از گرمی و خشکی آن کاسته شود و بر عکس به سردی و تری آن افزوده گردد. این عاملی بود در پیش گیری از صدمه زدن به ریه ها.

اگر مزاج فرد سرد و تر بود و یا به زبانی گویاتر ریه دچار سردی و تری شدید بود چون گرمی و خشکی برایشان مضر نبوده است؛ لذا می توانستند از چپق دارویی با لولۀ بلند چوبی استفاده کنند، تا اینکه اوج گرما را در طول مسیر چپق و قلیان متعادل کنند. در گذشته هرگز از چپق و قلیان مصرف نباتات، نا به جا و مزخرف نمی کرده اند.

همچنین بعضاً به جای آب ساده از عرق نعناع در شیشۀ قلیان استفاده می کردند و با تنفس عمیق بدون آتش در اکستنشن ریوی تأثیری به سزا ایجاد می کردند.


مصرف قلیان، سکته مغزی را در جوانان ایرانی افزایش داده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا