دیابت؛ ابتلا به این بیماری بستگی به شیوه زندگی دارد

بزرگترین اپیدمی قرن کدام بیماری است/ابتلا به این بیماری بستگی به شیوه زندگی دارد

یک مسؤل وزارت بهداشت گفت: افراد بالای ۳۰ سال که اضافه وزن دارند و در معرض چاقی هستند، بیشترین مبتلایان به دیابت را تشکیل می ‌دهند.افراد در معرض خطر با انجام تمرینات منظم ورزشی می توانند از بروز دیابت تا حد زیادی جلوگیری کنند.

 

 دکتر علیرضا مهدوی در آستانه هفته ملی دیابت با تاکید براهمیت نقش خانواده در کاهش ابتلا به بیماری دیابت اظهار داشت: با توجه به اینکه فرد در ابتدا در بستر خانواده متولد شده و پرورش پیدا می‌کند، عادات غذایی و سبک زندگی را در این بستر فرا می‌گیرد و از آنجا که ابتلا به بیماری دیابت به خصوص از نوع 2 رابطه زیادی با شیوه زندگی فرد دارد، بنابراین باید به این بخش توجه بیشتری شود.

 وی با بیان اینکه بیماری دیابت با روند افزایشی در سراسر جهان روبرو است، افزود: تقریبا از سه دهه قبل موجی از بیماری دیابت نوع 2 در دنیا آغاز شده و روبه افزایش است و بیماری دیابت را می‌توان بزرگترین اپیدمی قرن دانست چراکه تاکنون هیچ بیماری در دنیا با این سرعت رشد نکرده است، اما در ایران طبق هدف گذاری‌ها، روند روبه رشد بیماری دیابت تا سال 1404 باید متوقف شود.
مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت با اشاره به آمار جهانی ابتلا به بیماری دیابت نوع 2، عنوان کرد: در حال حاضر 420 میلیون فرد 20 تا 70 ساله در دنیا به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا هستند و این آمار تا سال 2045 بیش از 690 میلیون نفر در جهان خواهد رسید.
مهدوی درخصوص آمار مبتلایان به دیابت نوع 2 در ایران گفت: در ایران 11 درصد افراد بالای 25 سال (بیش از 5 میلیون نفر) با تشخیص دیابت نوع 2 و 18 درصد افراد بالای 25 نیز پره دیابتیک شناسایی شده اند.
وی درخصوص افراد پیش دیابتیک گفت: پیش دیابت در حقیقت “پیش تشخیص” دیابت است و می ‌توان آن را به منزله نشانه هشدار تلقی کرد. پیش دیابت عارضه ‌ای است که در آن میزان گلوکز (قند) خون بالاتر از حد طبیعی است، اما این افزایش به اندازه‌ ای نیست که دیابت محسوب شود. پیش دیابت بیانگر این است که چنانچه تغییرات ضروری در شیوه زندگی به وجود نیاید، در آینده دیابت نوع 2 بروز خواهد یافت. اما خوشبختانه می ‌توان از تبدیل پیش دیابت به دیابت نوع 2 جلوگیری کرد. با داشتن رژیم غذایی سالم، کاهش وزن، حفظ وزن مناسب و فعالیت بدنی منظم و مستمر می‌توان میزان قند خون را به حد طبیعی بازگرداند. عوارض قلبی دیابت در شرایط پیش دیابت هم بوجود می آیند
مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به جامعه هدف بیماران دیابتی افزود: افراد بالای 30 سال که اضافه وزن دارند و در معرض چاقی هستند، بیشترین مبتلایان به دیابت را تشکیل می ‌دهند.
مهدوی درخصوص اقداماتی که وزارت بهداشت در جهت شناسایی و کنترل بیماری دیابت انجام داده است، توضیح داد: وزارت بهداشت از سال 83 برنامه کشوری پیشگیری و کنترل بیماری دیابت نوع 2 را با غربالگری و بیماریابی آغاز کرده است و در سال 89 نیز برنامه شهری کنترل و شناسایی بیماری دیابت به آن افزوده شد. از سال 1393 نیز با شروع طرح تحول سلامت و ادغام خدمات که در راستای آن در تمامی پایگاه های بهداشت مراجعه کنندگان از لحاظ عارضه های قلبی و عروقی مورد بررسی قرار می گیرند و در کنار آن غربالگری بیماری دیابت نیز برای آنها انجام می شوند. بیماران پس از شناسائی مراقبت میشوند
وی با اشاره به برنامه کشوری وزارت بهداشت برای پیشگیری از ازدیاد مبتلایان به دیابت اظهار کرد: اجرای برنامه های آموزشی و تربیت مربیان، بهبود شیوه زندگی مبتلایان به دیابت و اطلاع رسانی به آنها از جمله این برنامه ها است.

چاقی و خطر افزایش بیماری دیابت

مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت با تاکید براینکه چاقی ارتباط زیادی در ابتلا به بیماری دیابت دارد، تصریح کرد: افراد چاق با زندگی کم تحرک، بیشتر از سایر افراد، مستعد ابتلا به دیابت هستند. چاقی و کم تحرکی بدنی عوامل خطرزایی برای دیابت قندی نوع 2 بوده و کاهش وزن در کوتاه مدت، حساسیت به انسولین و ترشح انسولین را بهبود می بخشد.
مهدوی با بیان اینکه 85درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 چاق هستند، عنوان کرد: با توجه به اهمیت چاقی در ایجاد اختلالات متابولیکی و نقش اسیدهای چرب آزاد خون و چربی احشائی در مقاومت به انسولین می‌توان نتیجه گرفت که ارتباط تنگاتنگی بین چاقی و دیابت نوع 2 وجود دارد و بررسی عوامل منجر به چاقی در سنین اولیه عمر و سالهای ابتدایی نوجوانی نتایج بهتر و دقیق تری در درمان افراد بیمار خواهد داشت.
وی گفت: عوامل زیادی وجود دارند که احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می ‌دهند. سن، نژاد، بارداری، استرس، برخی داروها، ژنتیک و سابقه‌ خانوادگی، کلسترول و چاقی از این عوامل هستند. در میان این عوامل، چاقی یا اضافه وزن بیش از بقیه خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می ‌دهد. بیش از 90 درصد افرادی که از دیابت نوع دو رنج می ‌برند، مشکل چاقی یا اضافه وزن دارند. با اضافه وزن یا چاقی به بدن فشار بیشتری برای استفاده از انسولین وارد می‌ شود. نتیجه‌ این امر افزایش خطر دیابت است.

ورزش و تحرک بدنی، موثر در کاهش دیابت 

مهدوی درخصوص نقش ورزش در کاهش روند ابتلا به بیماری دیابت گفت: بهره گیری از ورزش و رژیم غذایی حتی برای افراد سالم که قصد پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت را دارند بسیار حائز اهمیت است. به طوریکه افراد در معرض خطر با انجام تمرینات منظم ورزشی می توانند از بروز دیابت تا حد زیادی جلوگیری کنند و در افراد مبتلا به دیابت انجام تمرینات ورزشی کمک زیادی به کنترل وزن، تعادل بهتر قند خون، کاهش نیاز به داروها و انسولین، متعادل نگه داشتن چربی خون و کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می کند.

خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع 

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

    1. سلام علیکم

      جهت عضویت در گروه های مجازی خانواده بزرگ نگاه احیای سلامت (مورد تایید حکیم دکتر روازاده) جهت پرسش و پاسخ طبی و دستیابی به پاسخ سوالات خود شماره زیر را در تلفن همراه ذخیره و یک پیغام در سروش و یا تلگرام به آن ارسال نمایید
      09907600160
      گروه مدیریت سایت

  1. کاش به حرف اطبای اسلامی و ایرانی گوش می کردند تا از این اپیدمی بزرگ قرن و نیز بسیاری بیماری های لاعلاج دیگر پیشگیری می شد.
    خوردن صبحانه و شام اول وقت و ترک ریزه خواری و ناهار پختنی، و انجام حجامت مناسب، و استفاده از مواد غذایی طبیعی و سالم از جمله نمک طبیعی، روفن های سالم طبیعیِ دستکاری نشده و … پیشگیری کننده از اکثر بیماری های لاعلاج عصر حاضر است اما ماسفانه پزشکی روز با این مقوله بیگانه است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا