سه دروغ بزرگ تولیدکنندگان بذرهای تراریخته

سه دروغ بزرگ تولیدکنندگان بذرهای تراریخته

کاملاً مشخص است که برای افزایش تولید یک محصول کشاورزی، باید چندین ژن همکاری و هماهنگی داشته باشند، پس مثلاً دستکاری ژن مقاوم به شوری چه ربطی به افزایش تولید دارد؟

 

خبرگزاری فارس؛ از حدود ۳۰ سال پیش تا امروز، کمپانی های تولید بذر های تراریخته به مدد رشته بیوتکنولوژی به دنبال تراریخته کردن محصولات کشاورزی رفته اند، آنها همواره سه شعار را سرلوحه اقدامات خود قرار داده ند.

اول این که، “تراریخته کردن محصولات باعث افزایش تولید می شود” که متاسفانه این دروغ بزرگ و جذاب است چرا که اولاً ؛ کاملاً مشخص است که برای افزایش تولید یک محصول کشاورزی، باید چندین ژن همکاری و هماهنگی داشته باشند، پس مثلاً دستکاری ژن مقاوم به شوری چه ربطی به افزایش تولید دارد؟ در عمل هم می بینیم کشورهای مثل هند و پاکستان که به سمت کاشت پنبه تراریخته رفتند، در نهایت چند هزار کشاورز در آنجا به خاطر تحقق پیدا نکردن این وعده ها خودکشی کردند!

وعده دوم اینکه؛ گفتند: تراریخته کردن محصولات باعث کاهش مصرف سموم می شود! متاسفانه اینهم یک وعده دروغ بود، توضیح این که، تراریخته کردن محصولات عمدتاً به دو منظور صورت می‌گیرد؛ یکی مقاومت گیاهان به آفت ها و دیگری مقام کردن آنها به آفت‌کش‌ها! در آنجایی که گیاهان را مقاوم به آفت ها می کنند، برای اینکه بتوانند آفات را از بین ببرند سم Bt را وارد محصول می‌کنند، در نتیجه محصول خود مولّد سم می شود و به نوعی خودش کپسول سم است! اما در آنجایی که گیاهان را مقاوم به آفت کش ها می کنند، در واقع یعنی گیاهی را مقاوم به سم می‌کنند، بعد هم کل مزرعه را بارها سم می‌زنند در نتیجه، همه گیاهان دیگر و علف های هرز از بین می روند، ولی به گیاه تراریخته آسیبی وارد نمی شود. پس در واقع به هیچ وجه مصرف سم کاهش پیدا نکرده و فقط تولید و فروش سموم انحصاری می شود و همه کشاورزان ایران که امروزه ۲۶۰ نوع سم مصرف می کنند در صورت کاشت محصولات تراریخته فقط باید سم رانداپ یا همان گلافوست را مصرف کنند.

سومین شعار آنها، افزایش ایمنی محصولات تراریخته است! آنها مدعی هستند که تراریخته کردن محصولات، باعث ارتقاء ایمنی محصولات می شود که این هم یک دروغ کثیف است چرا که اولاً ؛ تحقیقات پرفسور سرالینی در فرانسه ثابت کرد که مصرف مداوم این‌ محصولات باعث بروز مشکلات متعددی در سیستم گوارش و قوه نامیه حیوانات می شود، دیگر اینکه، اگر واقعاً این وعده تحقق پیدا کرده بود، باید قیمت محصولات تراریخته در کشورهای اروپایی از محصولات ارگانیک به مراتب گران تر می بود، در حالی که کاملاً عکس آن صادق است، یعنی قیمت محصولات تراریخته ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزانتر از محصولاتی هستند که حتی به آنها سم می زنند! و قیمت محصولات ارگانیک به مراتب گران تر است! این واقعیت بیانگر آن است که هم در مرحله آزمایشگاهی و هم در مرحله تجاری این وعده ها دروغهایی بیش نبوده اند!

امروزه با پاندمی شدن ویروس کرونا، مهمترین توصیه طب ایرانی و اسلامی به مردم، افزایش سطح ایمنی بدن است و چون تحقیقات پرفسور سرالینی ثابت کرده مصرف محصولات تراریخته به سیستم بدنی انسان آسیب می زند، پس توصیه می شود در این ایام بیش از ایام گذشته باید از مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیک پرهیز کرد.

یادتان باشد که ما در دنیای سرمایه سالاری زندگی می کنیم در این دنیا هدف اولیه از هر تولیدی سود بیشتر است پس لطفا به شعارهای اقتصادی کمپانی ها خوشبین نباشید.

یادداشتی از حجت الاسلام علی ارجمند عین الدین عضو هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا