ضرورت ایجاد جایگاه نمایندگی ولی فقیه در وزارت بهداشت

ضرورت ایجاد جایگاه نمایندگی ولی فقیه در وزارت بهداشت

دکتر علی کرمی
استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا… (عج)

?با توجه به توسعه روزافزون علوم پزشکی و طرح موضوعات جدید فراوان در حوزه های پیشگیری، تشخیص، درمان و فناوری های نوین موثر بر سلامت و ضرورت بررسی جنبه های فقهی، اخلاقی و حقوق پزشکی هر روز ضرورت ایجاد نمایندگی ولی فقیه در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیشتر احساس می شود.
?امروزه فقه پزشکی در سه محور اصلی فقه معاینه، فقه درمان و فقه تحقیقات نوین پزشکی مطرح است که هر کدام از این سه حوزه، دارای عرصه‌ها و زیرشاخه‌های مختلفی هستند.
“فقه معاینه”، عرصه وسیعی از فعالیت‌های پزشکی را شامل می‌شود که در تمامی رشته‌های پزشکی مشترک است.
?فقه درمان” هم گرایش دیگر در رشته فقه پزشکی است که در این عرصه، روش‌های درمانی تهاجمی و غیر تهاجمی مانند دارو درمانی، ‌جراحی، یا رفتار درمانی مطرح می‌شود.
همچنین ضرورت توسعه طب سنتی و اسلامی و بهره گیری از توانمندی های ارزشمند این ساختار پزشکی نیز نیازمند تبیین نظرات فقهی و شرعی است.
?”فقه تحقیقات” نوین پزشکی نیز شامل دست‌آوردهای جدید علم پزشکی است که بشدت در حال توسعه در عرصه بهداشت و درمان، سلامت، تغذیه و داروهاست.
مواردی چون روش های نوین درمان نازایی، اهدا جنین، اهدا اسپرم، سلول های بنیادی، نگهداری جنین، بحث اخلاق پزشکی، حلال بودن غذا و دارو، حکم شرعی محصولات غذایی تراریخته یا دستکاری شده ژنتیکی، شرایط سقط، درمان های جدید مانند ژن درمانی، پیوند و اهدا عضو، شبیه سازی انسان، عرصه های نوین در ژنتیک پزشکی، جنبه های فقهی، اخلاقی و حقوقی مراقبت های پایان حیات بیماران، عدم احیای قلبی-ریوی، بشدت در حال توسعه است به نحوی که نشریه علمی پژوهشی در موضوع فقه پزشکی در کشور منتشر می شود.
?با وجود این همه محور و زمینه مراجعه به فقه و فقاهت، این سئوال مطرح است که چرا وزارت جهاد کشاورزی که فقط حوزه تامین غذا را به عهده دارد، دارای نماینده ولی فقیه می باشد ولی وزارت بهداشت که حوزه سرنوشت ساز سلامت، غذا و دارو را همزمان به عهده دارد و اینهمه موضوعات فقهی و شرعی در آن مطرح است، فاقد نماینده ولی فقیه است؟!
بدین منظور پیشنهاد می شود این مطالبه بطور جدی توسط دانشمندان، متخصصین، علما و فقها و مشاورین مقام معظم رهبری خدمت ایشان ارائه گردد. باشد که در آینده ای نزدیک شاهد ایجاد جایگاه نمایندگی ولی فقیه در وزارت بهداشت باشیم. ان شاءالله

کدمطلب: M97021601-

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا