فهرست جامع ترین کتاب های مرجع در تاریخ و متون پزشکی کهن اسلام و ایران زمین – بخش بیستم

 

  1. دستورالاطبا فی دفع الطاعون و الوبا

نویسنده: موسی‌بن‌علی‌رضا ساوجی

تصحیح: دکتر مجید انوشیروانی

درباره کتاب: در جریان همه گیری وبا در تهران در سال 1262 هجری قمری، پس از فرار امرا و اغنیاء و اطباء از شهر، حکیم ساوجی به علاج مردم مشغول شده و آن گونه که نوشته، تعداد دو سه هزار نفر را درمان کرده است. نویسنده در باب دوم این کتاب به توصیفی از وبا پرداخته که با وجود اختلاف در ذکر علائم و نشانه ها در سایر وجوه یعنی تعریف و نشانه های حدوث و تدابیر عام و خاص درمان، چندان با مطالب پیشینیان دیگر گونه نیست.

 

  1. دو رساله در فواید سکنجبین و خواص مومیایی

نویسنده: محمدبن زکریای رازی

تصحیح: دکتراحسان مقدس

درباره کتاب: در رساله سكنجبین، رازی ابتدا به معرفی سكنجبین و ذكر ماهیت آن و سپس به ذكر فواید سكنجبین و ضررهای آن می‌پردازد اما در رساله خواص مومیایی، ابتدا مقدمه‌ای مفصل درباره تاریخچه كشف و استفاده از مومیایی در ایران باستان ذكر شده و در فصل‌های بعدی کتاب وی برخی فواید مومیایی و ضررهای آن را بیان می‌کند.

 

  1. دور ساختن هرگونه زیان از تن آدمیان (دفع مضارالكلیه عن الابدان الانسانیه بتدارك انواع خطاء التدبیر)

نویسنده: ابوعلی سینا

ترجمه: علیرضا عیاسیان

درباره کتاب: این کتاب ارزشمند پورسینا در برخی ضررها و سودهای اعمال روزمره از جمله هوا، آب، خوراک، نوشیدنی ها، حمام و … را بیان می نماید.

  1. راز درمان (3جلدی)

نویسنده: دکتر عبداله احمدیه

درباره کتاب: این کتاب شرح حال و درمان بیماران دکتر عبداله احمدیه می باشد که اغلب مردمی در سطح پایین اجتماع بودند.

 

  1. راهنمای تهیه شرح حال عمومی بیماری ها در طب سنتی ایران

نویسنده: دکتر امید صادقپور، دکتر سعید یارجو، دکتر مهرداد کریمی

درباره کتاب: در این کتابنحوه گرفتن شرح حال و مصاحبه با بیمار و استفاده از استدلال بالینی در ارزیابی و معاینه بیمار بیان شده است.

 

  1. مراقبت های پزشکی و پرستاری در اعمال یداوی طب سنتی ایرانی

نویسنده: دکتر علی اکبر جعفریان، نیره واحدی مزدآبادی، محمد توشیح، جمیله گودرزی معظمی

درباره کتاب:این کتاب به منظور آشنایی بیشتر گروه های پزشکی و پرستاری با اعمال یداوی طب سنتی و مراقبت های آن از کتب معتبر طب سنتی گردآوری و با توجه به اصول متخذه از کتب معتبر پرستاری طب جدید تلفیق و در نهایت تدوین گردیده است.

 

  1. رسائل ابن میمون الطبیه

نویسنده: ابو عمران موسی بن بن عبداله بن میمون القرطبی

تصحیح: دکتر احسان مقدس

درباره کتاب: مجموعه ای از رسائل پزشکی ابن میمون می باشد.

  1. راهنمای کلی برای روش شناسی تحقیق طب سنتی

نویسنده: دکتر محمدرضا شمس اردکانی، دکتر فاطمه فرجادمند

درباره کتاب:توجه جهانیان به طب سنتی و چگونگی ارزیابی و استفاده آن سازمان جهانی بهداشت را به نگاشتن این کتاب واداشته است.

 

  1. رساله افیونیه

نویسنده: حکیم عمادالدین محمودبن مسعودشیرازی

تصحیح: دکتر رسول چوپانی، وجیهه پناهی، دکتر امیدصادق پور

درباره کتاب: مطالب و جزئیّات این کتاب مبتنی بر تجربیّات شخصی نویسنده است و از جنبه‌های مختلفی می‌توان ﺁن را مورد بررسی قرار داد. این رساله پانزده باب درخصوص ماهیّت و طبیعت و خواصّ افیون و طرق امتحان ﺁن، منافع و مضارّ آن، مسمومیّت‌ها، دلایل ایجاد نشئه و منشأ اعتیاد به افیون، چگونگی دفع مضرّت‌های افیون، و چگونگی درمان اعتیاد به آن آمده است.

مولّف کتاب افیونیّه، عمادالدّین محمود بن مسعود، طبیب قرن دهم هجری، با توجه به سودها و زیان‌های افیون، خواسته مردم را به این نکته هشدار دهد که هرچند از این مادّه برای منظورهای مختلف پزشکی و داروئی استفاده می‌شود و آن را به عنوان یکی از «منوّمات» و «مرقّدات» یعنی خواب‌کننده و بیهوش‌کننده به هدف درمان بیماری‌ها یاد می‌کنند، ولی در حال عادی زیان‌های روحی و جسمی را در بر دارد که به حکم شرع و عقل، مصرف آن ممنوع است و باید از آن پرهیز نمایند.

 

  1. رساله پزشکی کودکان (تدبیر الصبیان)

نویسنده: محمدبن زکریای رازی

ترجمه: دکتر احسان مقدس

درباره کتاب: در این کتاب رازی ابتدا به زخم‌های عارضه در کودکان اشاره کرده و سپس به مباحث دیگری چون جرب در کودکان، بزرگی سر کودکان، باد کردن شکم کودکان، مننژیت کودکان، بی‌خوابی شبانه کودکان و بیماری صرع در کودکان پرداخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا