تحقیق و پژوهش به جای انکار متعصبانه

حاجی دلیگانی: درخصوص لزوم تحقیق و پژوهش درباره تأثیر روش های درمانی طب سنتی و اسلامی در پیشگیری از بیماری و درمان کرونا به جای انکار متعصبانه، ما نمایندگان مجلس به آقای وزیر بهداشت تذکری با این محتوا دادیم که وزارت بهداشت طبق سیاست های کلی سلامت، تولیت سلامت کشور را بر عهده دارد و بر همین اساس موظف شده است، طب سنتی را در کشور ترویج و نهادینه کند

حکیم نیوز؛ کرونا این روزها کل دنیا را به خود مشغول کرده است. بیماری خطرناکی که با درصد شیوع بالا، در حال گسترش است و هنوز درمان مؤثری هم برای آن پیدا نشده است. حتی با وجود کشف واکسن از سوی یکی از کشورها همچنان شک و تردیدهای بسیاری پیرامون این درمان وجود دارد. این در حالی است که یکی از اطبای طب سنتی کشورمان روشی برگرفته از طب سنتی و کهن ایرانی- اسلامی برای درمان کرونا ارائه و به وزارت بهداشت برای آزمایش آن درخواست داده که هنوز از سوی نهاد مذکور، پیگیری نشده است. اما مسئله اینجاست که با توجه به درمان های گرانی که در کل دنیا وجود دارد، چه بسا در بوته آزمایش قرار گرفتن روش های سنتی بتواند، درمانی کم هزینه و شاید بی هزینه برای این بیماری منحوس باشد.

درخصوص لزوم تحقیق و پژوهش درباره تأثیر روش های درمانی طب سنتی و اسلامی در پیشگیری از بیماری و درمان کرونا به جای انکار متعصبانه، ما نمایندگان مجلس به آقای وزیر بهداشت تذکری با این محتوا دادیم که وزارت بهداشت طبق سیاست های کلی سلامت، تولیت سلامت کشور را بر عهده دارد و بر همین اساس موظف شده است، طب سنتی را در کشور ترویج و نهادینه کند. با وجود ادعاهای فراوان درباره تأثیر داروهای طب سنتی و اسلامی در پیشگیری، کاهش درد و درمان کرونا، متأسفانه وزارت بهداشت صرفاً این داروها را انکار می کند. لذا دستور تحقیق و پژوهش بر روی داروهای سنتی و اسلامی و اعطاء مجوز به داروسازان مورد درخواست و انتظار نمایندگان ملت است.

نامه وزارت بهداشت به نمایندگان مجلس

وزارت بهداشت پاسخ قابل تأملی به این تذکر کتبی داده و طی نامه ای عنوان کرده است که از آغاز پاندمی کرونا تاکنون بیش از 4400 طرح تحقیقاتی درباره جنبه های مختلف بیماری کووید 19 در دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سراسر کشور به تصویب رسیده و در حال اجرا است، که بیش از 340 مورد آنها نقش مداخلات درمانی در این بیماری را مورد بررسی قرار می دهند. این مداخلات درمانی شامل داروهای شیمیایی و داروهای گیاهی (طب سنتی و طب مکمل) است و این امر فرضیه موجود درخصوص عدم توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امر مهم تحقیق و پژوهش در این زمینه را رد می کند.

در ادامه این نامه آمده است: «آنچه موجبات نگرانی این وزارت را فراهم کرده و انتظار می رود نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص با حساسیت همیشگی به عنوان یک دغدغه جدی پیگیری نمایند، حضور افراد غیرمتخصص و سودجو در تریبون های رسمی و رسانه ای و ارائه نظرات غیرعلمی، فاقد شواهد و در بسیاری از موارد به دنبال منافع شخصی است که موجب اغفال مردم و عدم پیگیری آنها برای استفاده از درمان های طب مدرن شده است که نتیجه بسیار ناگواری را برای مدیریت درمان کشور رقم می زند.»

در نقد این پاسخ باید گفت مگر نه این است که متولی احیاء و نهادینه کردن روش های طب سنتی در کشور مطابق سیاست های کلی نظام ابلاغی سال 92، وزارت بهداشت است؟! پس چرا این بخش مهم و پر اقبال درمان در کشور بدون متولی خاص رها شده تا به قول خودتان شیادان و سودجویان به آن رسوخ کرده و به دنبال منفعت طلبی خود باشند؟! از طرفی خیلی از همان افرادی که از جانب شما غیرمتخصص خوانده می شوند سال ها در این عرصه درس خوانده و تحقیق و پژوهش های بسیاری هم انجام داده اند تا به برخی نتایجی که امروز از جانب وزارت بهداشت مورد قبول نیست برسند؛ چرا که نسخه بسیاری از آنها برگرفته از کتب طب سنتی، ایرانی و اسلامی کهن بوده که در روایات و نسخ قدیمی اطباء و حکمای ایرانی وجود دارد.

از طرفی در این نامه عنوان شده که بیش از 340 طرح تحقیقاتی درخصوص بررسی مداخلات درمانی داروهای شیمیایی و داروهای گیاهی است؛ سؤال اینجاست؟ چرا بر روی ادعای روش های درمانی طب سنتی در درمان کرونا بررسی و آزمایش صورت نمی گیرد، تا اگر تأثیری نداشت و نسخه ای صرفاً برای سودجویی بود، دست ادعا کنندگان آنها رو شود. که اگر چنین بود این درخواست درخصوص آزمایش آن به وزارت بهداشت داده نمی شد پس قائدتاً باید موارد و مستنداتی در تأیید این مدعا باشد که درخواست آزمایش آن داده می شود.

به نظر می رسد وزارت بهداشت و طب مدرن نمی خواهند زمان خود را صرف این آزمایشات و بررسی روش مورد نظر در درمان کرونا کنند. آنان می خواهند تحقیق و پژوهش در این زمینه را به درمان های سرپایی و دم دستی تنزل دهند؛ لذا با این مدعا که داروهای گیاهی را نیز در طرح های تحقیقاتی و مداخلات درمانی شرکت داده ایم، می خواهند از صرف زمان برای آن شانه خالی کنند؛ چرا که حداقل این است که این روش، ابتدا مورد بررسی و آزمون و خطا قرار گیرد و بعد به دور از غرض ورزی و غیرمتعصبانه با آن برخورد گردد. مسئله این است که اگر نتیجه بخش بود ایران روشی برای درمان کرونا کشف کرده است و اگر نبود چیزی را از دست نداده ایم.

امید است وزارت بهداشت به دور از تعصب بر طب مدرن و نگاه تحقیرانه به طب سنتی با این مهم برخورد کند و نتیجه آن در آینده ای نزدیک اعلام گردد.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا