ناخن جویدن و مکیدن شست

#ناخن_جویدن_و_مکیدن_شست

ناخن جویدن و مکیدن شست، از جمله اختلالاتی است که در بعضی کودکان و نوجوانان دیده می شود.البته مکیدن شست، جدا از جویدن ناخن می باشد و هر یک علل مختلفی دارند مکیدن شست در دوران نوزادی و شیر خواری، طبیعی می باشد و این عمل، یکی از اعمال سازشی اولیه ی نوزاد است که توسط آن نوزاد خود را خوشحال کرده و احتیاج او به محیط تا اندازه ای کمتر می شود، ولی اگر مکیدن شست بعد از سنین شیر خواری ادامه یابد، باید غیر طبیعی تلقی شود و به بررسی علل و درمان آن پرداخته شود.

معمولاً بعد از سنین شیر خواری و بخصوص در سنین مدرسه و بیشتر در مواقعی که نگرانی و یا یک نوع ناراحتی روانی و کشمکش درونی دارند، به این عمل اقدام می کنند. و یا در هنگام تماشای تلویزیون، هنگام بیماری، موقع گرسنگی، بی خوابی، جلب توجّه و قبل از خواب و یا به صورت عادت به این عمل اقدام می کنند.اگر این عمل به خاطر عادت باشد، با رشد سن زمانی کودک، این مشکل برطرف می شود، ولی اگر ناراحتی و کشمش روانی باعث بوجود آمدن آن شده باشد، باید به رفع و درمان آن ناراحتی اقدام کرد.در چنین مواردی اگر مشکل کودک از بین برود،  این عمل نیز بتدریج ترک خواهد شد. ولی اگر درمانی صورت نگیرد و والدین با زور و تنبیه سعی کنند این عمل را از کودک دور کنند، نه تنها موفقیتی بدست نخواهند آورد، بلکه باعث خواهد شد که کودک این عمل را تشدید کند.

در چنین مواردی، والدین باید سعی کنند ابتدا توجه کافی و لازم را به کودک خود بنماید و نیاز او را به جلب توجّه ارضاءِ کنند و سپس محیطی آرام و صمیمی و با امنیت(امنیت روانی) برای کودک بوجود آورند. دعوا و مشاجره های بین زن و شوهر، علت عمده ی این مشکل می باشد. والدینی که با هم دعوا و مشاجره دارند، امنیت خاطر و آرامش را از کودک می گیرند و کودک به شدّت احساس ناامنی و تنهایی می کند که این باعث می شود او به درون خود پناه ببرد ودر این موقع به مکیدن شست خود اقدام کند و چون در مشاجره های خانوادگی، هریک از زن و شوهر به فکر خود هستند؛ در نتیجه از توجّه و احترام و دوست داشتن او ارضاء نمی گردد.

همچنین خستگی و بی حوصلگی والدین از دیگر عللی است که باعث می شوند به کودک کمتر توجّه  شود و در نتیجه عاملی است که کودک شست خود را بمکد، به همین دلیل  والدین باید به این موارد بیشتر توجه داشته باشند .

 منبع: زناشویی/بارداری/تربیتتالیف:فرض الله قلیزاده-فریبا بیرامیص ۳۲۵و۳۲۶.

کدمطلب: 961213  12pc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا