چطور وسایل الکترونیکی بر خواب ما تاثیر می‌گذارند

وسایل الکترونیکی به بخشی جدایی‌ناپذیری از زندگی در قرن بیست و یکم تبدیل شده‌اند، اما استفاده از آنها ما را در معرض نور ساطع‌شده از صفحه‌های نمایش آنها قرار می‌دهد و این امر ممکن است چرخه خواب و بیداری ما را مختل کند.

داده‌های علمی فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد نور این وسایل باعث بیدار ماندن افراد می‌شود. گیرنده‌های نوری که در شبکیه روشنایی و تاریکی را حس می‌کند، وضعیت جهان خارج را به مغز ما مخابره می‌کنند و در هماهنگ کردن ریتم شبانه‌روزی بدن ما (که تحت کنترل ناحیه کوچکی از غده هیپوتالاموس در مغز به نام هسته سوپراکیاسماتیک است) بر حسب چرخه روز و شب خارجی نقش دارند.

این پیام رسانی شبکیه به مغز به ما کمک می‌کند که صبح‌ها هشیار از خواب برخیزیم و شب‌ها در ساعت مناسب به خواب رویم.

هنگامی که به تأثیر نور به عنوان عامل هشیار کننده فکر می‌کنیم، به تصور در آوردن عاملی مانند نور خورشید ممکن است آسان باشد، اما پذیرفتن اینکه نوری که از یک تبلت یا تلفن هوشمند ساطع می‌شود، می‌تواند اثر مشابهی داشته باشد، اندکی مشکل است.

با این وجود، بررسی‌های دقیق نشان داده است که حتی وسایل الکترونیکی کوچک به اندازه کافی نور از خود منتشر می‌کنند که مغز را در شب به اشتباه بیندازند و باعث بیدار ماندن ما شوند. کودکان به خصوص به این تأثیر حساسترند .

این توصیه‌ها را درباره تلفن‌های هوشمند یکی از شایع‌ترین وسایل الکترونیکی مورداستفاده رعایت كنيد تا از این اثر مختل‌کننده در امان بمانید.

 رعایت این توصیه‌ها به شما کمک می‌کند، از این اثر مختل‌کننده در امان بمانید:

– بر تمایلتان بر چک کردن تلفن هوشمند در هنگامي كه به بستر مي‌رويد.

– تلفن را هنگام خواب از بسترتان دور نگهدارید یا آن را در اتاقي ديگر یا دست‌کم در جایی در اتاق‌خواب بگذارید که هنگام خوابیدن نتوانيد به آن دسترسی داشته باشید.

 – دست‌کم یک ساعت پیش از زمان خواب یک دوره «خاموشی وسایل الکترونیک» را رعایت کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا