نگاهی به آرا و اندیشه ­های شهید مظلوم بهشتی

شهید آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی، برای ما ایرانیان نامی آشناست. مجاهدت‌های ایشان طی سالیان متمادی برای به ثمر رساندن نهضت اسلامی و تلاشهای بی‌وقفه در جهت تحکیم نظام جمهوری اسلامی مشهود و مشهور است، اما آنچه از ابعاد این شخصیت برجسته ناشناخته مانده‌اندیشه‌های ژرف و تابناکی است که ایشان به شکلی نظام یافته و روشمند در زمینه‌های گوناگون ارایه کرده و آن مجاهدت و تلاشها را هدف، سامان بخشیده است. اگرچه در سالهای پس از شهادت ایشان جهت معرفی آثار و انتشار گفتارها و نوشتارهای برجای مانده از آن شهید فرزانه گامهایی برداشته شد اما در واقع بخش اعظم میراث فکری و اندیشه‌ای ایشان هم‌چنان از دسترس عموم به دور مانده است.
انقلاب اسلامي ايران در معرض فتنه‌هاي متعددي قرار داشت كه با هدف سركوب كردن مردم، خشكاندن سرچشمه تفكر انقلابي و جلوگيري از استقرار نظام ديني تدارك ديده شدند. امروزه انقلاب اسلامي، روزگاري را سپري مي كند كه بعضي از جريانهاي سياسي يا در صدد تخريب اين چهره‌ها هستند و يا انديشه‌هاي آنان را در راستاي اهداف سياسي خود تفسير مي كنند. متفكر با تقوا، فقيه جامع و مدير وارسته، شهيد مظلوم آيت الله سيد محمد حسيني بهشتي، از شخصيت هائي است كه بعد از گذشت دو دهه از عمر انقلاب و از شهادت مظلومانه اش، هم‌چنان مظلوم است و بر اين مظلوميت افزوده مي شود. ظلم مضاعفي كه اكنون بر شهيد مظلوم آيت الله بهشتي مي رود اين است كه جريانهاي سياسي براي رسيدن به اهداف خود، انديشه‌هاي وي را تحريف مي كنند، همين سوء استفاده موجب شده است انديشه‌هاي اين شخصيت كم نظير به فراموشي سپرده شود واين گوهر كمياب، از دسترس تشنگان حقيقت دور بماند. بي‌شك معرفي شخصيت كم نظير و انديشه‌هاي مترقي شهيد مظلوم آيت‌الله بهشتي براي نسل كنوني و نسلهاي آينده وظيفه اي است كه همه مراكز متعهد فرهنگي بايد در برابر آن احساس مسئوليت كنند. حضرت امام(ره) ایشان را عبای خویش نامیدند، این عبارت امام(ره) مشهور است که در مورد ایشان فرمودند: شهید بهشتی مثل یک ملت بود برای ملت ما. این‌ها نشان دهنده اهمیت آرا و اندیشه‌های ایشان است که باید به آن توجه کنیم.
رسالتی که بر دوش شهید دکتر بهشتی بوده است رسالتی عظیم بوده که به تمامی جوانب اسلام انقلابی مربوط می‌شده است، چرا که اسلام جامع ترین و شامل ترین برنامه الهی برای بشر است و این خود یکی از موارد اعجاز قرآن عظیم است. شهید مظلوم علاوه بر این‌که به درجه اجتهاد رسیده بود به دو زبان بیگانه نیز آشنا بود. هم‌چنین در فلسفه اسلامی موفق به اخذ دکترا شده بود. ایشان هم‌چنین در زمان اقامتشان در آلمان در سطح بین الملل تلاشهای فراوانی برای انتشار اسلام نموده‌اند، اما از همه مهمتر اندیشه‌های ایشان برای تشکیل و مهمتر از آن اداره حکومت اسلامی بود اما از چیزی که نمی‌توان گذشت تلاش ایشان برای تدوین قانون اساسی اسلامی است که باید سرلوحه همه مسلمانان جهان باشد ونیز باید توجه داشت 3 سال نخست انقلاب جزو پر آشوب‌ترین و سخت‌ترین مراحل انقلاب با ایسم‌های فراوان است که با عنایت حق تعالی و تدبیر امام و یارانش به خصوص شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و ملت مومن و قهرمان طی شد، البته بهای بسیاری نیز پرداخته شد که یکی از آنان خون بهشتی مظلوم بود که البته به قول شریفش بهشت را به بها دهند و به بهانه ندهند.

 سید محمد مهدی امامی

منبع: مجله ماهنامه چهل و دو – شماره 3 – تیر 93

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا