ژاپن تزریق واکسن آمریکایی مدرنا را به‌دلیل مشاهده آلودگی متوقف کرد

دولت ژاپن اعلام کرده به دنبال شناسایی آلودگی در واکسن‌های آمریکایی مدرنا که این کشور از اسپانیا وارد کرده بود ترزیق آنها را فوراً متوقف کرده است.

دولت ژاپن می‌گوید متوجه وجود آلودگی در واکسن آمریکایی «مدرنا» شده و به همین دلیل جلوی تزریق یک و نیم میلیون دوزی که از این نوع واکسن تولید شده در اسپانیا وارد ژاپن شده را گرفته است.

ژاپن با «قطع فوری» تزریق واکسن مدرنا اعلام کرده کشورهای جایگزین را برای واردات واکسن انتخاب می‌کند. دولت ژاپن و شرکت دارو‌سازی مدرنا این را هم گفته‌اند که این تصميم صرفا یک اقدام احتیاطی است.

در بیانیه شرکت آمریکایی «مدرنا» آمده: «مواردی از مشاهده مواد مشخص در بطری‌های حاوی واکسن کووید ۱۹ را تایید می‌کنیم و به همین دلیل استفاده از چندین محموله واکسن فعلا متوقف شده است».

وزارت بهداشت ژاپن گفته شرکت ژاپنی «تاکدا» اولین بار در روز ۲۵ مرداد آلودگی را تشخیص داده و این موضوع را روز چهارشنبه به وزارت بهداشت اطلاع داده است.

دلیل تاخیر در گزارش به دولت، بررسی دقیق تعداد محموله‌های آلوده و تعیین محل دقیق آنها در نقاط مختلف ژاپن عنوان شده است. شرکت مدرنا مدعی است دلیل این آلودگی احتمالا مشکل فنی در یکی از کارخانه‌های محل تولید واکسن در اسپانیاست.

شرکت دارو‌سازی اسپانیایی «رووی» که بسته‌بندی واکسن مدرنا در بطری برای بازارهای خارج از آمریکا را انجام می‌دهد روز پنجشنبه در واکنش به این رسوایی گفت اعلام تحقیق در مورد احتمال آلودگی را آغاز کرده و به نظر می‌رسد که این مشکل فقط در مورد چند محموله که برای ژاپن ارسال شده، روی داده است. در پی انتشار این خبر ارزش سهام شرکت «رووی» ۴.۶ درصد کاهش یافت.

وزارت بهداشت ژاپن نیز روز جمعه اعلام کرد آلودگی از روز ۱۶ اوت(25 مرداد) در ۳۹ شیشه کوچک آکبند در هشت مرکز واکسیناسیون کشور کشف شد. وزارت بهداشت ژاپن می‌گوید هیچ گزارشی از مشکل سلامتی از افراد دریافت‌کننده نرسیده است.

شرکت دارو‌سازی «تاکِدا» که مسئول توزیع واکسن‌های مدرنا در ژاپن است می‌گوید دوزهای مورد نظر در اسپانیا و همگی در یک بازه زمانی تولید شده‌اند. «تاکدا» از شرکت مدرنا درخواست کرده تا تحقیقات لازم در این مورد را انجام ‌دهد.

شناسایی ناخالصی در واکسن‌های مدرنا در شرایطی است که مسئولان استانداری «اوساکا» می‌گویند واکسن‌های مدرنا که باید از رده خارج می‌شدند در این استان استفاده شده‌اند.این مسئولان می‌گویند در کل ۲۱ هزار دوز از این واکسن‌ها در یک مکان بزرگ واکسیناسیون بین روزهای ۸ تا ۱۵ ماه جاری اوت تزریق شده‌ است.

شهرداری «اوساکا» می‌گوید ۲۴ هزار و ۵۰۰ دوز از این واکسن‌ها از روز ۱۲ اوت در این شهر استفاده شده است. هم استانداری و هم شهرداری اوساکا می‌گویند هنگام بررسی این واکسن‌ها پیش از تزریق هیچ‌گونه ناخالصی در آنها یافت نشده بود.

همزمان کارشناسان ژاپنی که وضعیت شیوع کرونا در توکیو را تحت نظر دارند می‌گویند افزایش شدید تعداد مبتلایان روزانه برای چندین هفته از کنترل خارج شده و شبکه بهداشت و درمان را تحت فشار زیادی قرار‌داده است.

گفتنی است، برخی غربگرایان داخلی در تلاشند، آلودگی واکسن‌های آمریکایی را «مسئله‌ای جزئی» و «غیر مهم» جلوه دهند و این در حالی است که، خود ژاپنی‌ها و حتی برخی غربی‌ها آن را «جزئی» نمی‌دانند!


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا