مبانی کشاورزی بومی – مفتاح دوم

نیکویی خرید خانه و زمین و مذموم بودن فروش آن

امام صادق(ع) می فرماید: «مُشتری العَقد مرزوقٌ و بایِعُها ممحوق» یعنی کسی که زمین بخرد روزی داده شده خداست و فروشنده آن از روزی محروم است و ایضاً امام جعفر صادق(ع) :ر آزاد کرده خود ، مصادف ، را فرمودند: زمین یا قریه بخر، که اگر به مردی مصیبتی روی دهد و ملکی داشته باشد، جان دادن بر او آسان میگردد، چون خاطر جمع است که عیال و اطفال او خاطر جمع هستند، و ایضاً زواره از آن حضرت نقل فرمودند که : بدترین مالها آن است که نقد و بیکار باشد. به حضرت عرض کردم پس چه کند؟: فرمودند باغ بخرد و خانه که برکت در این دو خواهد بود.

ابان بن عثمان می گوید که حضرت امام محمد باقر (ع) به من فرمودند: فلان کس زمین خود را فروخته است؟ عرض کردم چنین است که می فرمایند، حضرت فرمودند: درتورات نوشته شده است که هرکس بفروشد زمینی را یا آب را و عوض آن زمینی یا آب نخرد ؛ آن ثمن تلف شده و چیزی از آن نخواهد دید»

پس از این آیات و روایات دیگری نیز در مذمت فروش بیع موجود اس که از بیان مبسوط همه آنها می گذریم. اما نکته ظریف و زیبای دیگری که از فرمایش امام صادق(ع) نقل شده در مورد مباشرت یا واسطه گری یا در اصطلاح امروزی دلالی و به بیان مدرن آن مشاوره است که حضرت بسیار زیبا در این مورد چنین فرموده اند: «لا تکونَنَّ دَواراً فی الاَسواق و لا تَلی دَقایق الاَشیاء بنفسکَ فَاِنَه یَنبَغی لِلمرئ المُسلمٍ ذی الحَسَب و الدین اَن یَلِیَ شِراءَ دَقایق الاَشیاء ما خَلا ثلاثه اَشیاءِ فَانه یَنبَغی لَدُی الدّین ئ الحَسَب اَن یَلیها بِنَفسه، العَقِار و الرَّتیق و الاِبِل : یعنی در بازارها بسیار مگرد، امور باریک را خود مباشر شود بعض امور را، مگر سه چیز که سزاوار است برای مسلمان صاحب دین و مروّت که مباشر شود یکی خرید زمین دیگر خریدن غلام و کنیز دیگر خریدن شتر» با اشاره و بیان این حدیث زیبا مطلب بسیار مهم دیگری علاوه بر بحث کشاورزی بحث مباشرات و مشاوره های بی مفهوم امروزه است که متأسفانه حتی به صورت یک رشته دانشگاهی هم شده اند و آن مشاوره هایی است بی معنی که مشاور نه تنها خود دارای علم کامله عالم نیست بلکه از علوم بی مفهوم غربی هم متأثر شده و مردم را به اشتباه می اندازد و این نیز خود توطئه دیگری است که باید برای آن فکر اساسی شود و مسیر خروشان رودخانه جهان اسلام با جوی های منحرف این چنینی صدمه نبیند.

و نکته آخر در مورد این مفتاح این است که : مُعَمَّر ابن خَلا می گوید که شنیدم امام موسی کاظم (ع) را که فرمود: مردی آمد نزد امام محمد باقر(ع) که آن حضرت را نصیحت کند. عرض کرد: چرا چنین کردید که چند ملک خریدید که در یکجا نیست و متفرق است؟ اگر یکجا می بود خرج آن کمتر بود و منفعت آن بیشتر. حضرت فرمود : برای این است تفرق بودن، که اگر به یک ملک آفتی برسد، باقی به سلامت مانده و اگر یکجا باشد و آفت برسد بر همه می رسد.

و این همه نکته ظریف و بسیار زیبا که امام پنجم شیعیان در مورد خرید محل زرع دقت داشته اند و تنها راه امروز نجات بشر از انحرافات و بلایای قرن بیست و یکم فقط تمسک به اهل بیت نبوت است و به آن چنگ زدن تنها راه درآمدن انسان از این مرداب و گرداب خطرناک بلاهای قوم الشیاطین می باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا