قانون #جمعیت و #تعالی_خانواده فردا به دولت ابلاغ می شود

 

?قانون #جمعیت و #تعالی_خانواده فردا به دولت ابلاغ میشود

? خوشبختی مضاعف با فرزندآوری

? این روز‌‌ها روند کاهشی زاد و ولد در کشور و عوامل موثر در آن بیش‌ازپیش مورد توجه دولتمردان و وکلای بهارستان قرار گرفته است.

? از سویی در ساختار جمعیتی به سرعت به سوی مشکلی پیش می‌رویم که اگر هرچه زودتر به فکر چاره‌ در مورد آن نباشیم تبدیل به گره‌کوری خواهد شد که دیگر به این آسانی باز‌شدنی نخواهد بود.

? به گفته متخصصان و پژوهشگران جمعیت، برای جبران کمبود جمعیت تنها ۸ الی ۱۰‌سال دیگر فرصت باقی است، در غیر این صورت دریچه جمعیتی کشور پس از این فرصت طلایی بسته خواهد شد و ایران بدون پشتوانه جمعیت جوان می‌ماند و ملتی خواهیم داشت که روز‌به‌روز به دره پیری نزدیک می‌شود.

 

? از این رو است که تمامی ارگان‌ها و تشکل‌های کشور با هر مرام و مسلکی و در هر خط و جبهه سیاسی باید در همین فرصت مداخله کوتاه، این موضوع را باور کرده و برای رفع آن تلاش کنند.

 

? جمعیت در چندسال گذشته کاهشی بوده است

 

? دکتر سید حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت طی اظهار‌نظری در‌باره روند نگران‌کننده کاهش موالید در کشور به این موضوع اشاره کرده بود که در ۴‌سال اخیر روند زادو‌ولد در کشور حدود ۲۵درصد کاهش داشته است.

 

? در سخنان برکاتی به این موضوع تاکید شده که کاملا روشن بود در سال‌های منتهی به سال‌۱۳۹۵ فرزندآوری وابسته به بانوان دهه شصتی‌ای بود که در سال‌های انتهایی دوران باروری خود قرار داشتند.

 

? پس از این سال‌ها زاد و ولد در میان خانم‌های متولد دهه‌۶۰ رو به اتمام رفته و از سنین باروری فاصله می‌گرفتند.

 

? نباید به دلیل فرزندآوری خانم شغل خود را از دست بدهد

 

? از سوی دیگر موضوع جوان فقط موضوع زمان حال نیست و جوان علی‌رغم اینکه در حال زندگی می‌کند ولی بخش قابل‌توجهی از نگاه و برنامه‌ریزی‌هایش برای آینده است،

 

? به همین دلیل یکی از الزامات فرزند‌آوری جوانان وجود امنیت خاطر جوان از آینده است که لازم است در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌ها و مداخلات لازم انجام بگیرد.

 

? مدیرکل دفتر سلامت جمعیت یکی از معضلات جمعیتی را عدم توازن میان اشتغال، تحصیل و فرزندآوری بانوان ذکر کرد و گفت: خانم‌ها دوست دارند کار و تحصیل کنند و این حق آنها‌ست،

 

? حاکمیت و قانون باید شرایط فرزندآوری برای بانوان را نیز فراهم کند و نباید به دلیل فرزندآوری خانم شغل خود را از دست بدهد، یا اینطور باشد که مجبور شود بین اشتغال و فرزندآوری و یا تحصیل و فرزندآوری یکی را انتخاب کند.

 

? باید حمایت کافی از خانم‌های در حال تحصیل و شاغل در جهت فرزندآوری صورت گیرد‌.

 

? اولویت مجلس تحکیم بنیان خانواده و فرزندآوری است

 

? درهمین راستا حجت‌الاسلام حسین جلالی، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس روز گذشته با بیان اینکه افزایش جمعیت یک نیاز اساسی برای کشورمان است، اظهار کرد:

 

? علاوه بر این، یکی از مولفه‌های قدرت هر کشور به جمعیت آن به ویژه جمعیت جوان بازمی‌گردد؛ بنابراین اگر دیرهنگام اقدام کنیم، آینده خوبی از لحاظ جمعیت نخواهیم داشت.

 

? نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس عنوان کرد: سال‌۱۴۳۰حدود ۳۳‌درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که فاجعه بزرگی خواهد بود.

 

? طرح جوانی جمعیت نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی

 

? جلالی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: یکی از انگیزه‌های مهم من برای حضور در مجلس طرح جوانی جمعیت بود.

 

? نزدیک به یک سال به صورت شبانه‌روزی کمیسیون روی این برنامه زمان گذاشت و با ۷۲‌ماده طرح به تأیید رسید و به شورای نگهبان فرستادیم.

 

? دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: حدود چهار‌ماه در شورای نگهبان اشکالات آن بررسی و طرح به تصویب رسید و رهبر معظم انقلاب از طراحان و تدوین‌کنندگان این طرح تشکر کردند و این را به عنوان یک نقطه‌عطفی در تاریخ ایران اسلامی دانستند.

 

? مشوق‌ها از فرزند سوم به بعد است

 

? نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس، توضیح داد: باید مرتب نسبت به این طرح اطلاع‌رسانی شود و جوانان و خانواده‌ها با مشوق‌های مادی و معنوی آن آشنا شوند؛

 

? به ویژه مشوق‌ها از فرزند سوم به بعد است، اما از فرزند دوم اختصاص یک ماشین خارج از نوبت با قیمت کارخانه، فرزند سوم شامل زمین و تسهیلات مسکن، تخفیفات مالیاتی، سهام یک میلیون تومانی برای هر فرزند و همچنین مشوق‌های برای جوانانی که زود ازدواج کنند در‌نظر گرفته شده که باید به خوبی اطلاع‌رسانی شود.

 

? جلالی یادآور شد: ۹۰‌درصد هزینه‌های ناباروری را تحت عنوان بیمه دولت پرداخت می‌کند و بناست در هر استان یک مرکز درمان ناباروری راه‌اندازی شود که از رفت‌و‌آمد به شهرستان‌های بزرگ ممانعت شود.

 

? قانون جمعیت و تعالی خانواده

 

? روز گذشته ‌«امیرحسین بانکی‌پور‌» رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده نیز درباره طرح جوانی جمعیت که امروز دیگر یک طرح نیست بلکه قانون است ، گفت:

 

? مجلس در جزئیات قانون جمعیت و تعالی خانواده به دنبال حمایت از خانواده است اما متأسفانه وضع خانواده در دنیا و در کشور ما در شرایط خوبی قرار ندارد.

 

? بانکی‌پور با اشاره به اینکه خانواده‌ها تحت فشارهای اقتصادی زیادی هستند، تصریح کرد: مسکن، ازدواج، فرزندآوری و… مصادیقی است که خانواده‌ها را دچار مشکل کرده است

 

? به طوری که در این سال‌ها، ۴۰درصد در ازدواج‌ها و ۳۰درصد در فرزندآوری کاهش داشتیم. مجلس در این قانون، یک حمایت همه‌جانبه از لحاظ فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، حقوق و دستمزد و… برای خانواده‌ها داشته است.

 

? افزایش سن استخدام

 

? رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده بیان کرد: یکی از مشکلاتی جوانان متولد دهه ۶۰ این است که چند سال بود که آزمون‌های استخدام برگزار نمی‌شد و زمانی که آزمون‌های استخدامی برگزار شد و افرادی که سن‌شان از سن استخدام عبور کرده بود دچار مشکل شدند

 

? اما در این قانون گفته شده به ازای تأهل و هر فرزند، یک سال به سن استخدام، جدا از امتیازات استخدام افزوده شود.

 

? وی ادامه داد: در قانون جمعیت آمده که حق اولاد ۲برابر و حق تأهل ۵۰‌درصد افزایش یابد که این مسئله باعث ایجاد تفاوت معناداری بین حقوق فردی که دارای فرزند است با سایر افراد می‌شود.

 

? امکانات تحصیلی برای مادران

 

? بانکی‌پور گفت: امکاناتی برای مادران دانشجو فراهم شده که بتوانند در کنار تحصیل، به فرزندانشان رسیدگی داشته باشند. این مادران یک ترم مرخصی بارداری دارند و تا دو سالگی فرزندنشان می‌توانند از تحصیلات از راه دور استفاده کنند.

 

? علاوه بر این در قانون برای افرادی که دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد هستند و پایان‌نامه دارند، شرایط تسهیل‌کننده تعریف شده است.

 

? گسترش خوابگاه‌ متأهلان

 

? رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده با بیان اینکه خوابگاه‌های متأهلان به صورت رسمی در تمام دانشگاه‌ها گسترش پیدا می‌کند، گفت:

 

? تا زمانی که افراد دانشجو هستند و ازدواج می‌کنند، چه دانشجوی بومی و چه غیربومی باشند، از این خوابگاه‌ها می‌توانند استفاده کنند.

 

? وی ادامه داد: خوابگاه‌های متأهلان، ۳‌مسئله اصلی مسکن، جهیزیه و شروع زندگی مشترک جوانان را حل می‌کند و مسئله تحصیلات عالیه که تا امروز به عنوان یک تهدید برای ازدواج و فرزندآوری محسوب می‌شد به یک فرصت تبدیل می‌شود.

 

? در قانون جمعیت، ۲۱‌مانع و مشکل خانواده‌ها را شناسایی کردیم و پاسخ‌های درخوری برای این موانع پیش‌بینی شده است تا این موانع را تا جایی که می‌توانیم کمرنگ کنیم.

 

? طرحی که قانون شد

 

? بانکی‌پور تصریح کرد: ‌«قانون جمعیت‌» نیاز جدی خانواده‌ها و ضرورت قطعی کشور بوده و اجرای آن فوری است چرا‌که فرصت نجات جامعه از پیری جمعیت، فرصت کمی است و باید بتوانیم در همین فرصت کم، جامعه را از این تهدید هولناک نجات دهیم.

 

? علاوه بر این، اجرای قانون جمعیت و تعالی خانواده، شدنی است و تلاش شده که بار مالی برای دولت نداشته باشد و بخش‌هایی که نیاز به منابع مالی است، طوری مطرح شود که فشار زیادی به دولت وارد نشود.

 

? ابلاغ قانون جمعیت به دولت

 

? وی خاطرنشان کرد: دو روز دیگر این قانون به دولت ابلاغ می‌شود تا در بودجه ۱۴۰۱، منابع لازم را در‌نظر گیرد و منابعی که در بودجه سال گذشته تخصیص داده نشده است، تخصیص پیدا کند،

 

? همچنین دولت آیین‌نامه‌های این قانون را سریع‌تر آماده و ستاد ملی جمعیت را تشکیل دهد. طی جلساتی که با دولت داشتیم، دولت آمادگی کامل را برای اجرای سریع‌تر قانون جمعیت و تعالی خانواده اعلام کرده است.

✍️ منبع : راه مردم

?? برگرفته از سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا