آلودگی هوا و افزایش فشار خون

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که تنفس هوای آلوده همچون چاقی موجب افزایش فشارخون می شود.

آلودگی هوا موجب پرفشاری خون می شود

به گزارش گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، این نتیجه حاصل بزرگترین مطالعه ای است که تاکنون در جهان در خصوص اثرات انتشار سوخت فسیلی بر سلامت انسان انجام شده است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که آلودگی هوا در حال «از بین بردن سلامت انسان» است و فعالان محیط زیست نیز دودهای دیزلی را بزرگترین فاجعه بهداشت عمومی توصیف کرده اند.

در این مطالعه جدید که به ریاست محققان دانشگاه دوسلدورف انجام شد، اثرات آلودگی هوا و سروصدای ترافیک بر 41 هزار نفر در پنج کشور اسپانیا، آلمان، نروژ، سوئد و دانمارک برای 9 سال بررسی شد.

هیچ یک از این افراد در زمان آغاز تحقیق پرفشاری خون نداشتند اما در طول اجرای این مطالعه، بیش از شش هزار و 200 نفر اعلام کردند که به این بیماری مبتلا شده اند و یا شروع به مصرف دارو برای پایین آوردن فشار خون خود کرده اند.

محققان با بررسی وضعیت شرکت کنندگان در مطالعه، متوجه شدند احتمال ابتلا به فشارخون بالا در افرادی که در آلوده ترین قسمت های یک شهر زندگی می کردند، در قیاس با افرادی که در مناطق کمتر آلوده ساکن بودند، بیشتر است.

به گفته محققان، این خطر همانند این است که فردی با شاخص عادی توده بدنی دچار اضافه وزن شود.

علاوه بر این، سر و صدای ناشی از ترافیک عامل دیگری برای ابتلا به فشارخون بالا است و این مطالعه نشان داد ساکنان مناطقی که متوسط سطح سروصوای شبانگاهی در آن مناطق 50 دسی بل –به اندازه سطح گفت و گو در یک خانه—است. در قیاس با ساکنان مناطقی با سطح سر و صدای 40 دسی بل—مانند یک کتابخانه–، شش درصد بیشتر در معرض احتمال ابتلا به فشارخون بالا هستند.

به گفته محققان براساس یافته تازه ترین پژوهش، سر و صدای ناشی از ترافیک و آلودگی هوا هر یک به طور مستقل با پرفشاری خون ارتباط دارد و احتمال دارد هر یک از این دو عامل به صورت متفاوت بر بدن تأثیر بگذارند.

به عبارت دیگر، ممکن است تاثیر آلودگی هوا بر قلب و رگ های خونی و از طریق ایجاد التهاب و مختل کردن سیستم عصبی باشد اما سروصدا به سیستم های عصبی و هورمونی آسیب بزند.

 

 منبع: ماهنامه عسل درمانی/ شماره 16/ تابستان 95 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا